Skip navigation

NemID

NemID giver dig mulighed for at bruge samme login til både netbank, kommunen og en masse andre tjenester på nettet. Den digitale signatur er enkel at bruge, og du kan tage den med overalt.

Brug NemID på vejle.dk

 

Har du NemID, kan du blandt andet skrive dine børn op til en plads i en daginstitution, melde flytning til folkeregistret, søge byggetilladelse, skifte læge eller bestille nyt sundhedskort her på hjemmesiden. Løsningerne er kun nogle få eksempler på områder, hvor du kan bruge NemID til at kommunikere med Vejle Kommune. Der kommer hele tiden flere til. Se mulighederne på www.vejle.dk/selvbetjening.

Hvis du ikke allerede har NemID, så læs her hvordan du bestiller det.

 

Der er tre måder at få NemID på:

  1. Bestil NemID via www.nemid.nu 
    NemID kan bestilles på www.nemid.nu. Din bank kobler efterfølgende NemID til din netbank, når banken er klar.

  2. Få NemID via netbank 
    Bankerne kan udsende NemID. Du vil automatisk have fået tildelt NemID, hvis du er netbankbruger og har en netbankaftale.

  3. Få NemID via personlig henvendelse til Borgerservice
    Hvis du ikke selv kan bestille NemID på www.nemid.nu eller via din bank, kan du få hjælp til selvhjælp ved personlig henvendelse i Vejle Kommunes Borgerservice, Skolegade 1, 7100 Vejle.

    Borgerservice kan hjælpe med følgende:

    • Nyoprettelse af NemID
    • Udlevering af midlertidig adgangskode
    • Udlevering af nøglekort
    • Udlevering af ekstra nøglekort
    • Ny midlertidig adgangskode
    • Spærring af NemID


Ved henvendelse til Borgerservice

  • Medbring person, som taler dansk eller engelsk

Hvis du ikke taler dansk eller som minimum engelsk, skal du ved henvendelse om NemID medbringe en person, som kan oversætte for dig, da det er vigtigt, at du forstår reglerne for udstedelse og brug af NemID, da det ellers ikke er muligt at udstede NemID til dig.

  • Medbring den rigtige legitimation

Orienter dig på forhånd om reglerne for NemID og medbring den nødvendige legitimation, så du ikke går forgæves

  • Medbring vidne, hvis du er ny i Danmark

Hvis du er ny i Danmark, er det ikke muligt at stille dig dækkende spørgsmål, så du kan få udstedt NemID. Du skal derfor medbringe en person, som ved udfyldelse af en vitterlighedserklæring er villig til at bekræfte, at vedkommende kender dig, og at du er den person, som du udgiver dig for at være.

 

Information om legitimation


Hvis du henvender dig i Borgerservice for at få NemID, skal du legitimere dig med enten billed-legitimation eller to andre legitimationsdokumenter:

Som billedlegitimation, kan anvendes (gyldig):   

  • Nationalt kørekort udstedt i et EU/EØS land
  • Pas
  • Forsvarets identitetskort (fra DK)
  • Natopas 
  • Politilegitimationskort (fra DK)
  • Tidsubegrænset opholdstilladelse af typerne C, D og F
  • Danske pengeinstitutters ID-kort

Udenlandske gyldige pas kan bruges som billedlegitimation sammen med et sundhedskort, eller et andet dokument hvor cpr. nr. fremgår. 

Har du ingen billedlegitimation skal du medbringe minimum to af følgende dokumenter:

  • Dåbs- og navneattest
  • Fødsels- og navneattest
  • Sundhedskort (Sygesikringskort)
  • Seneste årsopgørelse eller forskudsopgørelse fra Skat
  • Dokumentation for udbetaling af offentlig ydelse (max. tre mdr. gammel)

Legitimation uden billede forudsætter desuden, at mindst ét af dokumenterne er enten:

  • Sundhedskort
  • Fødsels- og navneattest
  • Dåbs- og navneattest
  • og at dokumenterne indeholder et cpr-nummer.

I forbindelse med legitimering vil der blive stillet spørgsmål fra CPR for at sikre, at du er den person, som du udgiver dig for at være.

Hvis du er ny i Danmark, er det ikke muligt at stille dækkende spørgsmål, og du skal derfor medbringe en person, som ved udfyldelse af en vitterlighedserklæring er villig til at bekræfte, at vedkommende kender dig, og at du er den person, som du udgiver dig for at være.

Vidnet skal medbringe gyldig billedlegitimation.

 

Efter bestilling

Når du har bestilt NemID, modtager du et nøglekort med engangskoder, som skal bruges sammen med et brugerid og en adgangskode. Når engangskoderne er brugt, får du automatisk tilsendt et nyt nøglekort med posten.

 

Kan NemID anvendes på smartphones, iPads og tablets?

Ja  - det er heldigvis blevet muligt at benytte NemID på mobile enheder (smartphones, tablets og iPad).

Så nu er det muligt at benytte NemID fra både stationære pc´ere, bærbare computere, tablets, iPads og smartphones.

Det er naturligvis en forudsætning, at du har adgang til internettet og, at din enhed har en browser, som kan hente og afvikle det program, som henter NemID loginsiden.

Efter en teknisk ændring er det ikke længere en forudsætning, at computeren eller den mobile enhed har programmet Java installeret.

 

 

Denne side er sidst opdateret: 21.01.2016

Læs mere om NemID

NemIDNemID

FAQ
Hvad er et nøglekort?
Hvad gør jeg, hvis jeg mister mit nøglekort?
Hvad sker der, hvis jeg glemmer mit bruger-id og/eller adgangskode?
Få svar på alle spørgsmålene her:FAQ om NemID

Regler for NemID
Læs om reglerne der gælder for NemID

Bestil NemID
Du kan bestille NemID på www.nemid.nu