I medfør af § 37a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område har Vejle Byråd nedsat et Handicapråd og i henhold til bekendtgørelse nr. 1200 af 7. juni 2021 om råd på det sociale område har Vejle Kommunes Handicapråd fastsat følgende forretningsorden:

Handicaprådets formål og opgaver

§ 1. Handicaprådet har følgende opgaver:

1) Handicaprådet rådgiver Byrådet i handicappolitiske spørgsmål og kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører mennesker med handicap. Handicaprådet kan tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag og initiativer

2) Handicaprådet formidler synspunkter mellem borgerne og Byrådet om lokalpolitiske forhold der vedrører mennesker med handicap

3) Byrådet hører Handicaprådet over alle initiativer, som har betydning for mennesker med handicap

4) Handicaprådet kan tage kontakt med andre, herunder andre handicapråd og Det Centrale Handicapråd med henblik på at få belyst særlige temaer

5) Handicaprådet udarbejder en arbejdsplan, som beskriver rådets prioriteringer og indsatsområdet, dels for det kommende års arbejde, dels for hele rådets funktionsperiode

6) Handicaprådet afgiver årligt en beretning om rådets arbejde.

7) Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltsager, herunder personalesager eller konkrete klagesager

Handicaprådets funktionsperiode

§ 2.Handicaprådet virker i en 4-årig periode, svarende til de kommunale råds valgperiode, dog således at medlemmerne fungerer, indtil nye medlemmer er udpeget.

Handicaprådets sammensætning

§ 3. Rådet består af 14 medlemmer som udpeges således, at handicaporganisationernes medlemmer udgør samme antal, som de medlemmer der repræsenterer Byrådet og forvaltningen.


Stk. 2. Sammensætningen skal i øvrigt ske efter følgende retningslinier:

4 medlemmer udpeges af og blandt Byrådets medlemmer

3 medlemmer udpeges af Byrådet blandt forvaltningens medarbejdere, således at et tværgående udsnit af den kommunale administration, herunder både børne- og voksenområdet, er repræsenteret i handicaprådet

6 medlemmer udpeges af Byrådet efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer, således at medlemmerne repræsenterer forskellige handicapgrupper og såvel børne- som voksenområdet.

1 medlem kan udpeges af Byrådet efter indstilling fra en lokal handicaporganisation eller grupperinger uden for Danske Handicaporganisationer jf. forretningsordenens § 4.

Stk. 3. Der udpeges efter samme retningslinier som i stk. 2, en personlig stedfortræder for hvert medlem af rådet, som deltager i rådets møder, hvis det ordinære medlem ikke kan deltage.

Stk. 4. Danske Handicaporganisationer kan kun indstille personer til medlemskab af eller stedfortræder i Handicaprådet, som har bopæl i kommunen. Hvis et medlem af Handicaprådet fraflytter kommunen inden udløbet af Handicaprådets funktionsperiode, indtræder stedfortræderen i rådet og der udpeges en ny stedfortræder.


§ 4. Byrådet har i medfør af bekendtgørelsens § 1, stk. 5, truffet beslutning om, at en lokalforening eller grupperinger, som ikke er medlem af Danske Handicaporganisationer, skal tildeles en af de 7 pladser, som tilfalder handicaporganisationerne i Handicaprådet. Antallet af handicaporganisationsmedlemmer som ikke er udpeget af Danske Handicaporganisationer kan aldrig overstige antallet af medlemmer indstillet af Danske Handicaporganisationer.


§ 5. Handicaprådet kan efter eget ønske indkalde særligt sagkyndige til at belyse særlige problemstillinger for rådet.

Valg af formand og næstformand

§ 6. Rådet vælger af sin midte en formand og en næstformand. Rådet vælger først en formand, dernæst en næstformand.

Stk. 2. Vælges formanden for rådet blandt byrådsmedlemmerne eller forvaltningens medarbejdere, da vælges næstformanden blandt Danske Handicaporganisationers repræsentanter og vise versa.

Stk. 3. I tilfælde af stemmelighed mellem to kandidater til hhv. formands- og næstformandsposten, afgøres valget ved lodtrækning.

Stk. 4. Formanden og næstformanden udgør et formandskab.

Stk. 5. Formandsskabet tegner Handicaprådet.

Rådets møder

§ 7. Byrådet tager initiativ til indkaldelse af det første møde efter Byrådsvalget.

Stk. 2. Byrådet retter senest 1 måned efter Byrådsvalget henvendelse til Danske Handicaporganisationers afdeling i kommunen med henblik på udpegning af medlemmer til Handicaprådet.

Stk.3. Rådet kan indkaldes på initiativ af formanden, Byrådet eller to medlemmer af rådet.


§ 8. Byrådet yder i fornødent omfang sekretariatsmæssig bistand til Handicaprådet.

Stk. 2. Byrådet afholder udgifterne ved Handicaprådets virksomhed, herunder dækning af nødvendige udgifter til tegnsprogstolkning og anden handicapkompensation.

Stk. 3. Handicaprådet placeres organisatorisk i Juridisk Kontor.


§ 9. Rådet afholder 10 møder årligt, et møde hver måned – dog undtaget januar og juli måneder – Rådet vedtager en mødekalender i begyndelsen af året.

1) Rådets møder ledes af formanden. I dennes fravær ledes møderne af næstformanden.

2) Rådets møder er ikke offentlige.

3) Rådet kan, når forholdene taler herfor, bemyndige formandskabet til at afgive svar på rådets vegne

4) Rådet kan på eget initiativ rette henvendelse til såvel Byrådet som enhver kommunal myndighed med forespørgsler og forslag.

5) Rådet kan efter behov nedsætte arbejdsgrupper til belysning af særlige problemstillinger.

6) Rådsmøderne planlægges, så der i videst muligt omfang tages hensyn til de forskellige ønsker, der kan udspringe af at nogle rådsmedlemmer er ansatte, mens andre repræsenterer en frivillig organisation.

Stk. 2. Formandsskabet udarbejder med sekretariatsbistand fra forvaltningen dagsorden til næstkommende møde. Punkter der ønskes diskuteret på Handicaprådets møder skal fremsendes 10 arbejdsdage før til formanden/sekretariatet. Dagsorden med bilag udsendes pr. mail og evt. pr. post til medlemmerne senest 4 hverdage før et ordinært mødes afholdelse. Endvidere fremsendes dagsorden med bilag pr. mail til stedfortræderne, undtaget herfra er evt. lukkede punkter. Dagsordenen offentliggøres på kommunens hjemmeside.

Stk. 3. Afbud meldes hurtigst muligt til sekretariatet, som indkalder den personlige stedfortræder.

Stk. 4. Rådet er beslutningsdygtigt, når formanden eller næstformanden og mindst halvdelen af rådets øvrige medlemmer er tilstede.

Stk. 5. Rådet er et dialogforum, hvorfor der som udgangspunkt arbejdes ud fra princippet om konsensus og træffes beslutninger i enighed. Er der behov for at træffe beslutninger ved afstemning sker det, når rådet er beslutningsdygtigt, ved almindelige stemmeflerhed gennem afstemning blandt de fremmødte medlemmer. Ved stemmelighed tæller formandens stemme – og i formandens fravær næstformandens – stemme dobbelt.


§ 10. Sekretariatet udarbejder et beslutningsreferat af hvert møde i rådet. Referatet skal være medlemmerne i hænde senest 1 uge efter rådsmødet. Referatet godkendes på Handicaprådets næstkommende møde. Det godkendte referat offentliggøres på kommunens hjemmeside.


§ 11. Byrådet yder diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse til handicaporganisationernes medlemmer af Handicaprådet efter reglerne i §16a i lov om kommunernes styrelse.

 

Ændringer i forretningsordenen

Forretningsordenen er vedtaget på Handicaprådets møde den 11. januar 2007.
Forretningsordenen er revideret på Handicaprådets møde den 4. marts 2010.
Forretningsordenen er vedtaget på Handicaprådets møde den 6. februar 2014. 
Forretningsordenen er vedtaget på Handicaprådets møde den 8. februar 2018.
Forretningsordenen er lovgivningsmæssigt opdateret og vedtaget på Handicaprådets møde den 13. september 2018. 
Forretningsordenen er lovgivningsmæssigt opdateret og vedtaget på Handicaprådets møde den 3. februar 2022.
Vejle, den 3. marts 2022
___________________________________ ___________________________________
 
Formand Peter Skov Jørgensen og Næstformand Britta Bitsch

 

Sidst opdateret: