Afbrændingsforbud i alle landets kommuner (Use of open fire is banned in all of Denmark)


Læs her hvad du må - og bestemt ikke må (find out what this means e.g. for usage of a barbeque grill)

Sådan virker Digital Post

Her kan du læse mere om, hvordan Digital Post virker, og om hvordan du kan få hjælp til Digital Post.

Digital Post fra offentlige myndigheder er den samme slags breve, som du tidligere  modtog i din fysiske postkasse fra fx kommunen, sygehuset eller SKAT.

Nogle private virksomheder, forsikringsselskaber og banker, sender også Digital Post til deres kunder. Det kan bl.a. være  opgørelser eller kontoudtog. 

  • Digital Post

    Skrevet af borger.dk
  • Hvad er Digital Post?

    Digital Post fra offentlige myndigheder er den samme slags breve, som du allerede modtager i din fysiske postkasse fra fx kommunen, sygehuset eller Skatteforvaltningen. Det kan være patientindkaldelser, besked om plads til dit barn i en daginstitution, synsindkaldelse eller personlige skattesager.

    Også digital post fra private virksomheder

    Private virksomheder, som forsikringsselskaber og banker, sender også digital post til deres kunder. Her kan det være fx opgørelser eller kontoudtog. Forskellen fra traditionel papirpost og en e-mail er, at Digital Post skal modtages og læses på en sikker hjemmeside på internettet.

    Digital Post er sikker

    De sikre hjemmesider, hvor du kan læse Digital Post, er borger.dk eller e-Boks.dk. Den digitale post sendes krypteret. Det betyder, at sikkerheden er meget høj – også højere end ved almindelig papirpost eller e-mails.

    På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside finder du en oversigt over film på dansk, tegnsprog, engelsk, tyrkisk, arabisk, farsi og somalisk om Digital Post, NemID og NemSMS.

  • Hvordan læser du din digitale post?

    Du læser din digitale post fra det offentlige enten på borger.dk eller i e-Boks.dk, alt efter hvad du foretrækker. Du skal blot huske, at give lov til at du vil se indholdet fra e-Boks sammen med din digitale post fra offentlige myndigheder, hvis du ønsker dette.

    Du kan give lov til at Digital Post viser post fra private afsendere indholdet under profilindstillinger i din digitale postkasse. Du finder profilindstillinger under menu, og herefter skal du vælge at redigere din profil.

    Sådan læser du din digitale post:

    • Du skal bruge dit NemID, når du logger på borger.dk eller på e-Boks.dk.
    • For at læse din digitale post på borger.dk, taster du www.borger.dk/post eller klikker på Digital Post øverst på siden. Herefter logger du på med din NemID.
    • For at læse din digitale post på e-Boks.dk, taster du www.e-Boks.dk og klikker på 'Log på privat'. Herefter logger du på med dit NemID.

    Har du ikke NemID, kan du bestille det på nemid.nu eller i borgerservice ved personligt fremmøde og medbragt gyldig legitimation. Nogle kommuner tilbyder udkørende identifikation, hvis du hverken har pas eller kørekort og samtidig ikke har mulighed for at møde op i borgerservice, fx grundet svær sygdom. Kontakt kommunen for at høre nærmere.

  • Hvem skal kunne modtage Digital Post?

    Borgere, der er fyldt 15 år, har fast bopæl i Danmark samt et CPR nummer modtager Digital Post, med mindre de er blevet fritaget.

    Borgere, der ikke er i stand til at modtage posten digitalt, og lever op til mindst én af fritagelseskriterierne, kan blive fritaget og fortsætte med at modtage post fra det offentlige på papir som hidtil.

    Under punktet 'Fritagelse fra Digital Post?' kan du læse mere om kriterierne for at blive fritaget. Hvis du er registreret som uden fast bopæl eller udrejst af landet, er du ikke automatisk blevet tilmeldt Digital Post, men blevet fritaget.

  • Digital Post in other languages
    English (ENG)

    If you want to know more about Digital Post, and what it means for you, then contact your local citizen service centre (borgerservice). Here you can get help to use Digital Post or become exempt from receiving Digital Post.

    Polish (POL)

    Więcej informacji na temat Poczty cyfrowej i tego, co oznacza ona w praktyce, otrzymać można w wydziale spraw obywatelskich (borgerservice) w lokalnym urzędzie gminy. Można tam również uzyskać pomoc w zakresie korzystania z Poczty cyfrowej oraz zwolnienia z niej.

    Turkish (TUR)

    Dijital Posta hakkında daha fazla bilgi almak ve sizin için ne anlama geldiğini öğrenmek için yerel vatandaşlık hizmetleri merkezinizle (borgerservice) iletişime geçin. Buradan, Dijital Postayı kullanma veya Dijital Posta alımından muaf olma konusunda yardım alabilirsiniz.

    Somali (SOM)

    Haddii aad rabto in aad hesho war dheeraad ah oo ku saabsan Boostada Dijital ah, iyo waxa ay adiga kaaga dhigan tahay (borgerservice), haddaba la xiriir xarunta adeegga muwaadiniinta ee xaafaddaada (borgerservice). Halkaas waxaad ka heli kartaa gargaar si aad u isticmaasho Boostada Dijital ah ama u noqoto qof ka reeban helitaanka Boostada Dijital ah.

    Arabic (ARA)

    إذا كنت تريد أن تعرف أكثر عن خدمة البريد الرقمي، وماذا ستقدمه لك، فما عليك سوى الاتصال بمركز خدمة المواطن المحلي (borgerservice). حيث ستجد المساعدة لاستخدام البريد الرقمي أو ستصبح مستبعد من استلامه.

    Farsi (FAS)

    اگر مایلید درباره پست دیجیتال و معنای آن بیشتر بدانید، با مرکز خدمات شهروندی محلی خود (borgerservice) تماس بگیرید. در این مرکز می‌توانید برای استفاده از پست دیجیتال کمک دریافت کنید، یا از دریافت پست دیجیتال معاف شوید.

    German (DEU)

    Wenn Sie mehr über Digital Post erfahren möchten, und was das für Sie bedeutet, wenden Sie sich bitte an Ihren Bürgerservice vor Ort. Hier kann man Ihnen zeigen, wie man Digital Post benutzt oder Sie davon befreien.

  • Oftest stillede spørgsmål om Digital Post

    Hvis du vil vide mere om Digital Post, kan du læse vores spørgsmål og svar-sektion, hvor vi har samlet en række af de oftest stillede spørgsmål om Digital Post.

  • Hjælp til læseadgang og fritagelse

    Her kan du finde information om bl.a. fritagelse fra Digital Post og oprettelse af læseadgang:

  • Skrevet af borger.dk
  • Få hjælp til Digital Post og brug af internettet

    Hvis du har brug for hjælp til at lære om Digital Post fra det offentlige, er der hjælp at hente på borgerservice og biblioteker. Her kan personalet hjælpe dig eller guide dig videre til den rette hjælp.

    Hvis du ikke bruger internettet og har brug for hjælp til at lære internettet at kende, kan du kontakte: Dit lokale bibliotek, Ældre Sagen, Danske Seniorer, Telecentre-Danmark, din lokale aftenskole (AOF, DOF, FOF, LOF, NETOP), Faglige Seniorer eller den boligsociale projektleder, som kan hjælpe dig videre, hvis du bor i en almen boligafdeling med et boligsocialt projekt.

    Folder om hjælp til digital kommunikation med det offentlige

    Ved at klikke på linket herunder, kan du læse en folder om digital kommunikation med det offentlige og muligheder for de borgere, der har svært ved det digitale. Folderen kan også fås på tryk i borgerservice og på biblioteker.

    Oplever du problemer?

    OBS: Digital Post understøttes ikke fremadrettet af Microsoft Internet Explorer 8 på borger.dk. Det skyldes, at JavaScript ikke fungerer tilfredsstillende i browseren. Fra primo november vil Internet Explorer 8 ikke kunne anvendes til at logge på borger.dk. Det er derfor vigtigt at opdatere sin browser til en nyere version end Internet Explorer 8. Også af sikkerhedsmæssige årsager anbefaler Digitaliseringsstyrelsen at udskifte Internet Explorer 8 med en anden browser. Microsoft stopper nemlig al support og udsendelse af sikkerhedsopdateringer vedr. browseren pr. 12. januar 2016. De manglende sikkerhedsopdateringer betyder, at du som bruger vil være langt mere sårbar i forhold til virus og hackerangreb

    Der er ingen udgifter forbundet med at skifte til en anden browser end Internet Explorer 8. Der findes mange gode alternativer, som fx Google Chrome, Mozilla Firefox eller nyere versioner af Microsoft Internet Explorer. Du kan hente gratis browsere ved at gå ind på de forskellige udbyderes hjemmesider.

    Har du tekniske problemer med postkassen

    Hvis du har problemer med din post på borger.dk eller e-Boks, kan du ringe til Digital Post brugersupport på telefon 82 30 32 31 (alle dage kl. 9-20, helligdage kl. 10-15).

    Har du problemer med borger.dk

    Hvis du har problemer med borger.dk, kan du ringe telefonnummer 1881, og få information og hjælp til at benytte borger.dk (mandag til torsdag kl. 8-21, fredag kl. 8-18, weekend lukket).

    Har du problemer med NemID

    Hvis du har problemer med NemID, kan du ringe til NemID-support og få hjælp til tekniske problemer på telefon 72 24 70 50 (hverdage kl. 8.30-20, weekend og helligdage kl. 10-16). Du kan også finde hjælp på hjemmesiden nemid.nu.

  • Vejledninger, film og guide
    Vejledninger

    Se her vejledninger til print eller skærmoptagelser, der hjælper dig med Digital Post på borger.dk.

    Til print
    Skærmoptagelse (åbner i YouTube):
    Film
    Guide
    Brug en guide, der hjælper dig med at finde ud af at læse din digitale post. I guiden besvarer du 5-6 korte spørgsmål om fx NemID. Til slut får du en handlingsliste – specifikt til dig.
    Demomiljø

    Prøv og lær alle de centrale funktioner i en demoversion af Digital Post, uden at logge ind med dit eget NemID.

Hvordan skal virksomheder og foreninger forholde sig?

Sidst opdateret: 21. august 2017