Oversvøm­melse? Sådan gør du, når ska­den er sket

Har du fx vand i kælderen, så er det dit eget forsikringsselskab, du skal kontakte.

Hvis der er oversvømmelse i din bolig, bør du gøre følgende først - prioritér redningsindsatsen:

  • Red det vigtigste først.
  • Undgå så vidt muligt at røre ved kloakvand, da det kan indeholde sundhedsskadelige bakterier.
  • Hvis du har en pumpe, så sæt den til med det samme.
  • Meld skaden til dit forsikringsskab og/eller et skadeservicefirma.
  • Tjek situationen hos dine naboer. Hvis de ikke er hjemme, så giv dem gerne besked.
  • Når vandet er væk, skal rummene udluftes og udtørres, eventuelt med en affugter. NB! Skru ikke op for varmen, da det fremmer skimmelvækst i våde bygningselementer.

Dette kan du også gøre:
Giv dit forsyningsselskab besked om oversvømmelsen.

Bed dit forsikringsselskab om praktiske råd, for eksempel til kontakt af et bestemt skadeservicefirma.

  • Gode råd hvis du er forsikret:
    • Tag billeder af alle skader undervejs og smid ikke skadet indbo ud, før du har kontaktet en taksator.
    • Gem kvitteringer på alle de udgifter du har haft til at udbedre skaderne.
      Hvis du ikke kan få fat i dit forsikringsselskab, så kontakt skadeservicefirma eller håndværkere selv. Men træf ikke aftaler om reparationer uden at have en klar aftale med dit forsikringsselskab.

Det gør vi

Vejle Kommune - herunder TrekantBrand - vil i kritiske oversvømmelsessituationer pumpe vand væk fra kritiske steder og redde mennesker i akut fare, omlægge trafikken og tage hånd om vitale dele af den kommunale service. 

Ved alvorlige uheld som for eksempel ulykker med personskade eller lignende skal du alarmere via 112. 

 

Sidst opdateret: 25. april 2017