Oplysninger om ejendomme (BBR)

Bygnings- og Boligregistret (BBR) er et landsdækkende register med data om samtlige landets bygninger og boliger.

Dine pligter i forhold til BBR

Når du ejer en bygning eller bolig, er det dit ansvar, at oplysningerne i BBR er korrekte.

Registret skal have oplysninger om:

  • Opførelsesår
  • Om- og tilbygningsår
  • Bebygget areal
  • Antal etager
  • Samlet boligareal
  • Samlet erhvervsareal
  • Areal af udnyttet tagetage
  • Areal af udestue
  • Tagdækningsmateriale
  • Energiforsyning

OBS! Du skal IKKE indberette til BBR, hvis du f.eks. maler indvendigt eller får opsat et nyt køkken.

Vi har hjemmel til at foretage en udvendig besigtigelse og opmåling af en bygning, hvis vi er i tvivl om oplysningernes rigtighed.

Ofte stillede spørgsmål om BBR

  • Hvordan får jeg tilføjet eller rettet noget i BBR?

    Det er ligetil. Ligger ejendommen her i kommunen, så brug vores selvbetjeningsløsning til BBR. De rette personer får så besked om tilføjelser og/eller rettelser. Hvis det er nødvendigt, kontakter vi dig for yderligere oplysninger.

    Ligger ejendommen IKKE i Vejle Kommune, så kontakt den kommune, hvor ejendommen ligger.

  • Hvor kan jeg hente min BBR-meddelelse?

    Der er to steder, hvor du kan hente din BBR-meddelelse:

    OIS.dk - Offentlig InformationsServer

    Din skattemappe på SKAT.dk.

  • Hvor har BBR betydning for mig?

    Det er vigtigt at oplysningerne i BBR er korrekte, fordi de betyder noget for:

    • Prisen ved køb og salg af din ejendom
    • Hvor lang tid det tager at behandle din byggesag
    • Energimærkningen
    • Forsikringen

    På din BBR-meddelelse kan du se, hvilke oplysninger der er registreret på din ejendom.

    OBS! BBR-meddelelsen skal give udtryk for de faktiske forhold på din ejendom - også selvom de ikke nødvendigvis er lovlige.

Sidst opdateret: 31. marts 2017