Husk: Langt de fleste klagesager løses bedst i mindelighed. Opmærksomhed og god dialog er vejen til en løsning, der tilgodeser alle parter.
Du skal
- Have dit MitID klar
- Have en beskrivelse af hvad der generer dig
- Have en beskrivelse af hvor genen kommer fra
- Kende tidspunktet for hvornår du er generet
- Fortælle os om du er i dialog med den, der er årsag til klagen.
Sådan gør du
- Log ind med MitID
- Angiv dine kontaktoplysninger (hvis du bliver bedt om det)
- Udfyld skemaet så godt som muligt
- Send blanketten
- Afvent din kvittering på e-mail
Ofte stillede spørgsmål
-
Hvordan behandler I min klage?
- Vi vurderer sagen ud fra de oplysninger, du har sendt til os. Hvis vi skal bruge flere oplysninger for at vurdere sagen, kontakter vi dig.
- Nogle gener kan vi begrænse med miljøbeskyttelsesloven. Andre gange giver loven os ikke grundlag til at begrænse eller forbyde det, der generer dig.
- Endelig kan vi vurdere, at genen har underordnet miljømæssig betydning. Sker det, behandler vi ikke klagen.
-
Kan andre se min anmeldelse og kan jeg anmelde anonymt?
Vi har notatpligt, og derfor indgår oplysningerne fra din anmeldelse i klagesagen. Husk: Alle har mulighed for at søge aktindsigt i sagen. Der kan undtagelsesvis være særlige forhold, der taler mod udleveringen af disse oplysninger.
Vi behandler anonyme klager, hvis det omhandler en lovovertrædelse. Hvis du klager anonymt, kan vi ikke oplyse om, hvordan vi har håndteret sagen. Vi kan heller ikke oplyse om det videre forløb i sagen.