Hvem kan få et forebyggende hjemmebesøg? Hvad har jeg ret til? Det er nogle af de ting, som du kan læse om i den såkaldte kvalitetstandard, som Sundheds- og Forebyggelsesudvalget har besluttet
Lovgrundlag
Forebyggende hjemmebesøg jf. § 79a i Lov om social service
Målgrupper:
- Borgere som er +82 tilbydes mindst et årligt besøg.
- Alle borgere tilbydes forebyggende hjemmebesøg i deres fyldte 75. år og i deres fyldte 80. år.
- Alle borgere, som bor alene, tilbydes forebyggende hjemmebesøg i deres 70 fyldte år.
- Borgere i alderen 65-81 som er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne tilbydes forebyggende hjemmebesøg.
Undtaget er:
- Borgere der bor på plejecenter, institutioner eller asylcenter.
- Borgere der er visiteret til personlig eller praktisk hjælp, hvor der er en forventning om, at denne hjælp er længerevarende.
- Psykisk sårbare og demente, som besøges af andre relevante personalegrupper.
Formål:
- At understøtte:
- At borgerne bliver sunde og robuste.
- At borgerne oplever tryghed og trivsel og er bevidste om egne ressourcer.
- At borgerne kender offentlige, private og foreningsbaserede tilbud og så vidt muligt kan klare sig selv.
- Opsporing af sårbare borgere og bidrage til eventuelle handlingsmuligheder
Dette skal ved, at sundhedsvejlederen arbejder sundhedsfremmende og forebyggende ud fra en individuel faglig vurdering af borgerens situation.
Omfang:
Målgruppe 1: Borgere på 82 år og derover
- At disse borgere får tilbudt mindst et årligt forebyggende hjemmebesøg i eget hjem.
- Borgeren og sundhedsvejlederen vurderer sammen, hvornår det er relevante med næste besøg.
Målgruppe 2: Alle borgere i deres fyldte 75 år og fyldte 80. år.
- At disse borgere får tilbudt et forebyggende hjemmebesøg i eget hjem.
- Når sundhedsvejlederen besøger de 75-årige og de 80-årige afdækkes det hvorvidt borgeren er i særlig risiko for/eller har nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne. I dialog med borgeren danner dette grundlag for tidspunkt for næste tilbud om besøg.
Målgruppe 3: Alle borgere, som bor alene, i deres fyldte 70 år.
- At disse borgere får tilbudt et forebyggende hjemmebesøg i eget hjem.
- Når sundhedsvejlederen besøger de 70-årige afdækkes det hvorvidt borgeren er i særlig risiko for/eller har nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne. I dialog med borgeren danner dette grundlag for tidspunkt for næste tilbud om besøg.
Målgruppe 4: Borgere i alderen 65-81 år, som er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne har mulighed for et forebyggende hjemmebesøg.
Alle borgere over 65 år har mulighed for et forebyggende hjemmebesøg
- Ved tab af ægtefælle/samlever.
- Når ægtefællen er flyttet i plejecenter.
- Efter en sygehusindlæggelse (hvor borgeren ikke er omfattet af opfølgende hjemmebesøg).
- Med særlig fokus på forebyggelse af fald.
Besøgets indhold:
- At drøfte emner, der har betydning for sundhed og trivsel.
- At få støtte til løsning af eventuelle problemer.
- At understøtte borgerens egne handlekompetencer og robusthed.
- At få oplysninger om aktiviteter og tilbud i kommunen.
Eksempler på samtalens indhold:
Den ældres trivsel, sundhedstilstand, funktionsevne, socialt netværk, interesser og aktiviteter, bolig og nærmiljø. Dialogen tager udgangspunkt i borgerens konkrete livssituation og understøtter tryghed og trivsel.
Aktiviteter der ikke indgår i besøget:
- Behandling
- Visitering af ydelser
Ved længerevarende behov for hyppigt besøg, vil borgeren blive vejledt til en anden relevant faglig instans.
Kompetencekrav til medarbejderne:
- Sundhedsfaglig uddannelse som sygeplejerske, ergoterapeut eller fysioterapeut samt en relevant efteruddannelse i forebyggende hjemmebesøg.
Kommunens kvalitetsmål:
- At alle borgere, der jf. loven har krav på tilbud om forebyggende hjemmebesøg modtager et tilbud herom mindst en gang om året.
- At alle borgere i målgruppen, der henvender sig og vurderes sårbare, får et tilbud om forebyggende hjemmebesøg og/eller vejledning i handlemuligheder.
- At de forebyggende hjemmebesøg bidrager til at styrke borgeren i muligheden for så vidt muligt at kunne håndtere dagligdagens udfordringer.
- At ønske om eventuelle foranstaltninger viderebringes til relevante samarbejdspartnere.
Opfølgning på kvalitetsmålene:
- Dokumentation i fagsystem/statistiske udtræk/andet.
- Statistikker og evalueringer på særlige tiltag.
Klageadgang:
- Klager kan indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Har man behov for hjælp til, hvordan det gøres, kan henvendelse ske til Sundhedschefen.
Krav til revidering/godkendelse:
- Sundhed- og forebyggelsesudvalget godkender eller reviderer en gang om året kvalitetsstandarten for de forebyggende hjemmebesøg.
Sidst opdateret: