Søg om mad­ser­vi­ce

Du kan søge om madservice, hvis du ikke kan lave varm mad. Du kan enten få bragt nedkølet mad ud eller få et fritvalgsbevis, så du kan købe et hovedmåltid, hvor du har lyst.

  • Hvem kan få madservice?

    Hvis du ikke selv kan lave mad pga. varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, kan du få madservice.

    En visitator vurderer, om du kan få madservice. Dit behov bliver løbende vurderet. 

  • Hvordan søger jeg?

    Kontakt Myndighedsafdelingen. Det er en visitator, som beslutter, om du kan få madservice.

  • Hvem leverer kølemad og hvornår?
    • Det er Det Danske Madhus, som laver kølemad.

      Læs om Det Danske Madhus

    • Det Danske Madhus bringer den nedkølede mad ud i kølebil en gang om ugen.

    • Maden er afkølet, når du får den. Du skal opbevare maden i køleskab.

    • Maden opvarmes bedst i mikrobølge ovn. Hvis du ikke har en mikrobølgeovn, kan du låne en af kommunen.
  • Hvordan bestiller jeg? Og kan jeg ændre min bestilling?
    • Du får en menuplan, som gælder for 2 uger ad gangen.

    • Chaufføren, som kommer med maden, har en bestillingsseddel med og skal have den med retur ved næste levering.

      Du kan også bestille på Det Danske Madhus' hjemmeside.

    • Hvis du vil afbestille eller ændre din bestilling, skal du gøre det dagen før leveringen inden kl. 12.
  • Hvordan betaler jeg?
    • Hvis du giver os fuldmagt, trækker vi betalingen for madservice i din pension. Det sker månedsvis bagud. Du kan også vælge at få et girokort.

    • Du skal ikke betale for den mad, du afbestiller. Vi trækker beløbet fra på din regning, men vi kan først gøre det måneden efter.
  • Hvad gør jeg, hvis jeg bliver indlagt?

    Hvis du kommer på sygehus, skal du ved indlæggelse og udskrivelse bede sygehuset om at give besked til Det Danske Madhus eller den leverandør, du selv har valgt.

  • Hvad gør jeg, hvis jeg har spørgsmål?

    Har du spørgsmål til maden, leveringen mv., så ring til leverandøren,
    Det Danske Madhus, tlf. 70 70 26 46.

    Hvis du får hjemmehjælp, kan de medarbejdere, der kommer hos dig, også give dig råd og vejledning.

  • Hvad er et fritvalgsbevis?

    Hvis du ønsker en anden leverandør end den kommunale, kan du vælge at få et fritvalgsbevis. Ordningen betyder, at du kan købe syv hovedmåltider om ugen og få maden bragt ud en gang om ugen. Du skal selv kontakte en leverandør og lave en aftale om køb og evt. udbringning. 

    Fritvalgsbevisets værdi
    Vi betaler max. følgende til leverandøren:
    Hovedret: 70,50 kr. inkl. moms.
    En udbringning pr. uge: 45,50 kr. inkl. moms.
    Vi opkræver 52 kr. pr hovedret.
    Vi sender hver måned en regning til dig på det beløb, du selv skal betale.

    Du må gerne finde en leverandør, hvor mad og udbringning er dyrere eller billigere. Henter du selv maden, eller spiser du hos leverandøren, betaler du kun for maden, ikke for udbringning.

    Priseksempler

    Prisen for hovedret er lig med:
    Hovedret: 70,50 kr. inkl. moms. Kommunen betaler moms: 70,50 kr. minus moms = 56,40 kr.
    Tilskud fra Vejle Kommune: 4,40 kr. Egenbetaling: 52 kr.

    Prisen for hovedret er lavere:
    Hovedret: 60 kr. inkl. moms. Kommunen betaler moms: 60 kr. minus moms = 48 kr. Egenbetaling: 48 kr. – du får ikke tilskud, mens momsen er betalt.

    Prisen for hovedret er højere:
    Hovedret: 80 kr. inkl. moms. Kommunen betaler moms: 80 kr. minus moms = 64 kr.
    Tilskud fra Vejle Kommune: 4,40 kr. Egenbetaling: 59,60 kr.

  • Hvad gør jeg, hvis jeg ønsker et fritvalgsbevis?

    Du kontakter en visitator i Myndighedsafdelingen, som sikrer, at du kan administre ordningen eller har andre, som kan hjælpe dig.

    Når du er bevilget et frivalgsbevis, får du fritvalgskuponer tilsendt, som du skal aflevere til din madleverandør. Du får kuponer til tre måneder. Du giver Myndighedsafdelingen besked, når du har ca. 20 kuponer tilbage.

  • Jeg er madleverandør til fritvalgsordningen - hvilke krav er der til mig?

    Vi skal ikke godkende dig som madleverandør, men vi fører tilsyn, og så skal din virksomhed:

    • være momsregistreret.
    • sende elektroniske regninger til Vejle Kommune månedsvis bagud. Regningen skal indeholde oplysninger om, hvilken borgeren regningen vedrører, og  hvor mange hovedretter borgeren har fået.
    • kontakte os, hvis der er ændringer i borgerens behov.


    Du kan vælge at tilbyde ordningen med eller uden udbringning. Hvis du vælger med udbringning, bestemmer du selv, hvilke områder af kommunen du vil bringe maden ud.

    Kontakt Myndighedsafdelingen for mere info om frivalgsbeviset og krav til dig som madleverandør eller læs mere under "Hvad er et frivalgsbevis?"

  • Madservice

    Skrevet af Sundheds- og Ældreministeriet
  • Hvis du vil klage

    Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse om madservice, skal du klage til kommunen inden fire uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen er modtaget.

    Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, sender kommunen din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.

Kontakt Myndighedsafdelingen - hjemmehjælp

Vestre Engvej 51B, 4. sal, Sundhedshuset, 7100 Vejle
Tlf. 76 81 80 82
  • Telefontid
  • Mandag-onsdag kl. 8.30-11.00
  • Torsdag kl. 8.30-11.00
  • Fredag kl. 8.30-11.00

E-mail: sundhedsfagligtteamk@vejle.dk

Brug Digital Post, hvis du sender personlige oplysninger.

  • Fremmøde
  • Mandag-onsdag kl. 9.00-15.00
  • Torsdag kl. 9.00-17.00
  • Fredag kl. 9.00-14.00

Sidst opdateret: 24. januar 2019