Pæda­gogisk støt­te - støt­te i eget hjem

Er du over 18 år, og har du et fysisk eller psykisk handicap, er psykisk sårbar eller socialt udsat? Så kan du søge om pædagogisk støtte, også kaldet støtte i eget hjem.

  • Hvem kan søge?

    Du kan søge, hvis du over 18 år, bor i Vejle Kommune, og hvis du har et betydelig fysisk og/eller psykisk handicap – eller er psykisk sårbar eller socialt udsat.

  • Hvordan søger jeg?

    Kontakt en sagsbehandler i Myndighedsafdelingen.

    Sagsbehandlingen foregår typisk sådan:

    • Du aftaler et møde med en sagsbehandler. Du har ret til at invitere en bisidder med, som du selv udpeger. Det kan være relevant at invitere andre parter med til mødet. Hvis dette er relevant, aftaler sagsbehandleren det med dig.
    • På mødet får du relevant rådgivning og vejledning. I samarbejde med dig vil din sagsbehandler indsamle relevante oplysninger om dit behov for støtte. Du vil ofte blive bedt om at udfylde en samtykkeerklæring, så sagsbehandleren kan hente oplysninger om dig hos din læge.
    • Sagsbehandleren træffer på baggrund af mødet, oplysningerne og en faglig vurdering en afgørelse. 
    • Du får et brev med afgørelsen. I brevet står også en begrundelse for afgørelsen, herunder hvorfor du opfylder kravene til at få tildelt bostøtte, og hvad bostøtten består af - eller hvorfor du får afslag.
    • Hvis du bliver tildelt bostøtte, vil du blive tilbudt at lave en handleplan sammen med din sagsbehandler.
    • Din sagsbehandler vil minimum en gang årligt, følge op på dit behov for støtte. Her vil det blive vurderet, om du fortsat er i målgruppen, og om bostøtten lever op til formålet og matcher dine behov, eller om der skal foretaget ændringer. 

    Vi bruger bruger Voksenudredningsmetoden (VUM) til at afklare dine støttebehov og ressourcer.

  • Hvad kan jeg få støtte til?

    Målet med støtten er at vedligeholde og forbedre dine muligheder for at have et velfungerende og meningsfuldt hverdagsliv i egen bolig.

    Du kan f.eks. få støtte til:

    • at vedligeholde og opbygge sociale netværk.
    • at skabe struktur i hverdagen.
    • at vedligeholde og udvikle dine personlige færdigheder som rengøring, madlavning, indkøb, tøjvask, daglig økonomi mv.
    • at håndtere post og kontakte offentlige myndigheder.



    Book en tid 
    Når du har brug for støtte, vejledning eller samtaler med en pædagogisk vejleder, behøver du ikke vente på at få besøg. Du kan booke en tid via din computer, mobiltelefon eller tablet. 

    Bookingsiden hedder www.papirfabrikken.smartqueue.dk

    Du har også mulighed for at vælge den vejleder, du gerne vil have hjælp af.

     

  • Træning og socialpædagogisk bistand

    Skrevet af borger.dk
  • Socialpædagogisk bistand

    Socialpædagogisk bistand er støtte til opgaver, du ikke selv er i stand til at klare på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Den består af en lang række hjælpeforanstaltninger. Der kan blandt andet være tale om:

    • oplæring og genoplæring i daglige færdigheder som træning i at klæde sig på eller spise
    • omsorg og hjælp til personlige forhold som f.eks. konfliktløsning
    • hjælp til at opretholde sociale netværk
    • støtte til udvikling af egne ressourcer, herunder muligheder for at kommunikere og indgå i samvær med andre
    • vejledning, rådgivning og hjælp til selvhjælp

    Socialpædagogisk bistand vil også, efter omstændighederne, kunne omfatte ledsagelse i forbindelse med aktiviteter.

    Formålet med indsatsen er at bidrage til at skabe en tilværelse for den enkelte på egne præmisser. Indsatsen tager blandt andet sigte på, at brugeren kan bevare eller forbedre sine psykiske eller sociale funktioner. Du kan få tilbud om socialpædagogisk bistand uanset boform.

    Tilbud om socialpædagogisk bistand vil altid bero på en konkret individuel vurdering. Kommunen skal sørge for, at opgaverne i fornødent omfang kan varetages døgnet rundt.

  • Hvis du vil klage

    Du skal klage til kommunen, hvis du ikke mener, du får den fornødne hjælp. Kommunen skal altid sende en klagevejledning med, når du får besked om afgørelsen.

Sidst opdateret: 05. maj 2017