Om de praktiske forhold i forbindelse med dødsfald og begravelse.
Søg om begravelseshjælp
I forbindelse med dødsfald, har du mulighed for at søge om begravelseshjælp.
Du søger om begravelseshjælp hos Udbetaling Danmark ved at bruge selvbetjeningsløsningen på borger.dk.
Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte Udbetaling Danmark på telefon 70 12 80 83.
-
Om offentlig begravelse i Vejle Kommune
Borgere, som ikke har familie eller anden omgangskreds, som kan eller ønsker at stå for begravelsen, kan i særlige tilfælde begraves med hjælp fra det offentlige
-
Dødsattest
Umiddelbart efter et dødsfald skal en læge indberette dødsfaldet elektronisk og der kan efterfølgende udstedes en dødsattest. Hvis dødsfaldet er sket hjemme, er det afdødes egen læge eller en lægevagt, der udsteder dødsattesten. Sker dødsfaldet på et sygehus, vil det være en læge derfra.
I de fleste tilfælde, hvor den elektroniske indberetning af dødsfaldet er sket, er det ikke nødvendigt at begravelsesmyndigheden får forelagt en dødsattest, men der kan være tilfælde, hvor det er nødvendigt, at begravelsesmyndigheden får dødsattesten forelagt.
Du kan kontakte begravelsesmyndigheden, sognet hvor afdøde boede, for nærmere vejledning.
-
Spærring af afdødes konto
Når dødsanmeldelsen er registreret i folkeregistret, bliver afdødes bankkonti normalt spærret. Også fælles bankkonti spærres, og efterlevende ægtefælle vil først kunne hæve penge efter det første møde i skifteretten.
-
Hvad sker der med afdødes digitale post
Hvis en borger dør, eksisterer den digitale postkasse stadig. Myndigheder kan dog ikke sende Digital Post til den afdøde.
Afdødes digitale post opbevares i fem år efter dødsfaldet.
Læseadgange ophører ved dødsfald. Hvis du som pårørende har brug for at læse afdødes digitale post, skal du bede om læseadgang ved at indsende en skifteretsattest via e-Boks.dk Du får en skifteretsattest ved at henvende dig til skifteretten, der behandler dødsboet.