Antallet af smittede med corona stiger - læs bl.a. om nye restriktioner til og med 2. januar. Testcenter åbnet i Vejle


Læs mere her - Information about coronavirus/Covid19

Hvor me­get kan jeg spi­se?

Vi arbejder med forskellen på, hvad det reelle energibehov er for mænd og kvinder, og hvad vi egentligt spiser. 2 lektioner.

Viden

Viden

Energiforbruget er udtryk for den mængde kalorier (mere præcist kiloJoule) du kan tillade dig at indtage i løbet af dagen og stadig holde vægten. Indtager du flere kalorier, end du har brug for, risikerer du at tage på. Indtager du færre, vil du sandsynligvis tabe dig.

Der er mange faktorer, der påvirker dit energibehov. De væsentligste faktorer er kropsvægten, kroppens sammensætning samt dit daglige aktivitetsniveau. En stor og tung mand vil således forbrænde langt flere kalorier i hvile end en spinkel pige - simpelthen fordi hans organisme er større og derfor udfører et større stykke arbejde, når blodet skal pumpes rundt i den store krop, de ekstra mængder mad skal fordøjes og de store muskler skal repareres.

Fysisk aktivitet vil ligeledes påvirke energiforbruget markant. Du forbrænder langt flere kalorier ved at løbe en tur end ved at sidde henslængt i sofaen. Det samme gælder fysisk hårdt arbejde, f.eks. på et plejehjem, der sammenlignet med almindeligt kontorarbejde forbrænder langt flere kalorier og derfor giver plads til at spise noget mere i løbet af dagen.

I gennemsnit har kvinder et energibehov på ca. 2000 kcal. og mænd 2500 kcal. 1 kcal = 4,2 kilojoule Hvis du mindsker dit kalorieindtag med 500 - 1000 kalorier om dagen i forhold til dit behov, vil det give et vægttab på ½-1 kilo fedt pr. uge.

Tjek hvor meget du selv kan spise på energiberegneren

 

 

 

Klasse

Klasse

Ca. 45 min. 

Tag udgangspunkt i arbejdsarket "Hvor meget kan jeg spise?" Tegn en Y-tallerken på tavlen og forklar fordelingen af fødevaregrupper. Sæt eleverne i gang med at udfylde deres egen aftensmadstallerken.
Saml op ved at høre om forskellene mellem elevernes tallerkener og Y-tallerkenen. 

Forklar, hvad det daglige energibehov er for en kvinde på 65 kg og en mand på 80 kg. Skriv det på tavlen i kilojoule.
Tag en snak om, hvad der sker, når man får henholdsvis for meget energi og for lidt energi.

Tag udgangspunkt i arbejdsarket "Hvor meget kan jeg spise?"

Gennemgå grafen og sørg for, at alle forstår, hvad den viser. 

Sæt eleverne i gang med at udpege mad, de kan lide. 

Tag en snak om, hvor meget af den slags mad, de kan spise, før de er nået op på det daglige energibehov. 

Klasse

Klasse

Ca. 15 min.

Find eksempler på butikker og spisesteder, hvor man forsøger at 'mer-sælge'. Tag en diskussion om, hvad der ligger bag denne strategi, og hvordan det påvirker befolkningens sundhed. 

Øvelse

Øvelse

Ca. 20 min.

Del klassen op i grupper på 4.

Gå ned i skolens kantine, find en sund frokost/madpakke og tag et billede af den.

Find de frokost muligheder med mindst energi, og find ud af, hvor man kan købe dem i nærheden af skolen.

Eleverne udarbejder forslag til en frokost, der har den rette energimængde, og hvor fordelingen af fødevaregrupperne lever op til Y-tallerkenen.

Oplæg for klassen

Oplæg for klassen

Ca. 10 min.

Eleverne præsenterer forslag til en frokost, der har den rette energimængde, og hvor fordelingen af fødevaregrupperne lever op til Y-tallerkenen. 

Ekstern ressource

Ekstern ressource

Ca. 45 min.

Ønsker klassen viden, inspiration eller oplæg om kost, er I velkomne til at kontakte sundhedskonsulent og diætist i Team Sundhedsfremme og Forebyggelse, Charlotte Boe Rosenquist på CHBRO@vejle.dk.

 

Arbejdsark
  • Charlotte Boe Rosenquist

    Diætist og sundhedskonsulent

    Send e-mail
    telefon 76 81 81 01
    mobil 23 69 58 16
  • Charlotte Boe Rosenquist

    Diætist og sundhedskonsulent

    Send e-mail
    telefon 76 81 81 01
    mobil 23 69 58 16
  • Charlotte Boe Rosenquist

    Diætist og sundhedskonsulent

    Send e-mail
    telefon 76 81 81 01
    mobil 23 69 58 16
Sidst opdateret: 18. september 2020