Antallet af smittede med corona stiger - læs bl.a. om nye restriktioner til og med 2. januar. Testcenter åbnet i Vejle


Læs mere her - Information about coronavirus/Covid19

Hash

Hvordan påvirker hash vores adfærd, psyke og sociale relationer. 1 modul.

Viden piktogram

Viden

Hash påvirker hjernen, så man opfatter og sanser tingene på en anden måde end normalt. Hash virker sløvende, svækker koncentrationsevnen, påvirker hukommelsen og gør det sværere at lære. Den sløvende virkning forsvinder først, når man holder sig fra hash i en længere periode.

Links

Lille pjece med info om stoffer

Et leksikon til opslag om stoffer

Klasse piktogram

Klasse

Ca. 10 min.

Giv eleverne 2 post-it-sedler hver.

Bed dem skrive, hvordan hash påvirker sanserne, tankerne eller adfærden hos personer, der har røget det.

Eleverne sætter sedlerne på tavlen.

Du læser dem op og forsøger at gruppere dem.

Ca.  20 min.

Af og til er der både herhjemme og i udlandet heftig debat om  fri hash.

Del klassen i 2 grupper.

Den ene gruppe skal tale for fri hash og den anden skal tale imod fri hash.

Lad eleverne gå på nettet og finde argumenter for og imod.

Arbejdsark øvelse 1 - Hash

 

 

 

 

Klasse piktogram

Klasse

Ca. 15 min.

Vælg 2 fra hvert hold og placer dem i hver sin side af klassen.

Lad dem fremlægge et argument hver.

Resten af klassen skal nu stille sig ved den, de mener, der har det bedste argument.
Holdet med flest elever har vundet dette argument.

Nu skal resten af klassen gå ned i lokalet igen. Så fremføres to nye argumenter osv.

Det hele kan afsluttes med en anonym afstemning, som tælles op til et klasseresultat.

Klasse piktogram

Klasse

Ca. 10 min.

Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Hash" øvelse 2: Fortæl om lovgivningen og læg op til en snak om:

Tror du, at alle er klar over dette?

Hvorfor tror du, at hash er forbudt?

Individuel øvelse piktogram

Individuel øvelse

Ca. 25 min.

Tænk på nogen, du kender, der er afhængig af hash.

Hvordan har de det med uddannelse og arbejde? 

Læs følgende artikel: Hash giver varige skader i hjernen

Klasse piktogram

Klasse

Ca. 10 min.

Tag en snak om sammenhængen mellem en hjerne, der ikke er færdigudviklet, læring og misbrug af hash.

Ekstern ressource piktogram

Ekstern ressource

Ca. 45-90 min.

SSP er et samarbejde mellem de sociale myndigheder, skole og politi. SSP Vejle arbejder meget med unge og deres brug af rusmidler. Har skolen/klassen ikke haft besøg af SSP, vil det være oplagt at kombinere et besøg med dette emne.

Team Sundhedsfremme og Forebyggelse kan hjælpe med at formidle kontakten.

Arbejdsark piktogram
Sidst opdateret: 18. september 2020