Antallet af smittede med corona stiger - læs bl.a. om nye restriktioner til og med 2. januar. Testcenter åbnet i Vejle


Læs mere her - Information about coronavirus/Covid19

Hvor­dan ska­der ryg­ning krop­pen?

Her lærer I om, hvad der sker i kroppen ved rygning. Klassen arbejder også med rygningens konsekvenser for bl.a. økonomi og sociale relationer.

Gruppeøvelse

Øvelse

Ca.  35 min.

Hvordan skader rygning kroppen?

  1. Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Hvordan skader rygning kroppen" øvelse 1. Sæt eleverne i gang med at finde information om, hvordan tobaksrøgens indhold er skadeligt for kroppen. Giv eksempler på her-og-nu konsekvenser ved rygning og konsekvenser på sigt. I kan finde information om rygning på www.liv.dk
  2. Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Hvordan skader rygning kroppen" øvelse 2. Forbered øvelsen ved at have et sugerør til hver elev. Sæt eleverne i gang med Rygerlungeforsøget. 
Klasse piktogram

Klasse

Ca. 10 min.

  • Saml op ved at få eleverne til at fortælle om oplevelserne.
  • Spørg om nogle af eleverne kender personer med sygdommen KOL, og hvad de har bemærket ved dem.

 

Gruppeøvelse

Øvelse

Ca. 20 min.

  • Hvordan viser nikotinafhængighed sig?
  • Del klassen op i 4 grupper.
  • Eleverne skal udfylde arbejdsarket: "Hvordan skader rygning kroppen" øvelse 3
    Hvis de selv ryger, kan de tage udgangspunkt i sig selv. Ikke-rygere tænker på dem, de kender, der ryger.
  • Eleverne forbereder et lille foredrag om afhængighed, og hvilke konsekvenser det har for en persons sociale, helbredsmæssige, økonomiske og følelsesmæssige velbefindende.

 

Klasse piktogram

Klasse

Ca. 20 min.

  • Lad grupperne holde deres foredrag.
  • Saml op ved at tage en fælles snak om afhængighedsadfærd og om de mønstre, der går igen. 
  • Som perspektivering kunne i tale om, hvor mange penge, de bruger på rygning, og hvad de kunne bruge pengene til i stedet.

 

Ekstern ressource piktogram

Ekstern ressource

Ca. 45-90 min.

Besøg af rygestop instruktør fra Vejle Kommune, der kan lave kuliltemåling med eleverne. Besøget kan erstatte eller supplere denne lektionsplan. Hvis besøget varer 90 minutter, kan denne lektionsplan slås sammen med lektionsplanen: "Kvit smøgerne".
Ønsker I at lave en rygestopcafe i f.eks spisefrikvarter, kommer sundhedskonsulenterne gerne ud.

I kan også låne tjæreglas, skodglas, kuliltemåler og diverse andre undervisningsmaterialer.

 

Kontakt:

 

  • Peter Vestergaard

    Sundhedskonsulent og rygestopinstruktør

    Send e-mail
    telefon 76 81 81 01
    mobil 29 13 15 25
Arbejdsark piktogram

Arbejdsark

Arbejdsarket - "Hvordan skader rygning kroppen" 

 

Sidst opdateret: 18. september 2020