Antallet af smittede med corona stiger - læs bl.a. om nye restriktioner til og med 2. januar. Testcenter åbnet i Vejle


Læs mere her - Information about coronavirus/Covid19

Arbejdsfordeling

Hvis din virksomhed i en periode ikke har opgaver nok til, at beskæftige alle ansatte - men ønsker at undgå afskedigelser - kan ordningen om arbejdsfordeling være en god mulighed.

Hvad er arbejdsfordeling?

Arbejdsfordeling betyder, at medarbejdernes arbejdstid nedsættes i en periode. Medarbejderne får i perioden supplerende dagpenge fra jobcenteret i de timer, de ikke arbejder. Arbejdsfordelingen skal være aftalt skriftligt med medarbejderne eller være en del af deres kollektive overenskomst. 

Sådan gør du, hvis du vil benytte arbejdsfordeling

  • Her finder du de forskellige typer af arbejdsfordelingssager

  • Til og med 13 uger

    Anmeld arbejdsfordelingen senest samme dag, som den træder i kraft. Anmeldelsen skal sendes til Virksomhedsservice i Jobcenter Vejle.

    Arbejdstiden kan enten være nedsat med mindst 2 hele dage pr. uge eller med 1 uges arbejde fuldtid fulgt af 1 uges ledighed.

    Fordelingen kan dog også være tilrettelagt med 2 ugers arbejde på fuld tid efterfulgt af 1 uges ledighed, eller med 2 ugers arbejde på fuld tid efter fulgt af 2 ugers ledighed.   

    Arbejdstiden skal enten være nedsat med:

    • Mindst 2 hele dage pr. uge.
    • 1 uges arbejde på fuld tid fulgt af 1 uges ledighed.
    • 2 ugers arbejde på fuld tid fulgt af 1 uges ledighed.
    • 2 ugers arbejde på fuld tid fulgt af 2 ugers ledighed.

     

    Når du skal ansøge om arbejdsfordelingen

    Find ansøgningsskemaerne her:

    http://info.jobnet.dk/blanketter

    • Udfyld ansøgningen om arbejdsfordeling under AB292. Vær opmærksom på, at perioden maksimalt kan udgøre 13 uger, og at den kan afbrydes med én dags varsel.           
    • Udfyld bilag til ansøgningen om arbejdsfordeling under AB293. Bilaget inkluderer medarbejderens Cpr. nr., navn og a-kasse. Vær opmærksom på, at du skal lave ét bilag for hver enkelt a-kasse. Under hvert bilag står navnene på alle ansatte, der er medlemmer af den pågældende a-kasse (jobcentret sender blanketten AB293 videre til hver enkelt a-kasse).
    • Send ansøgning og bilag til dit lokale jobcenter. I Vejle er mailen: jobcentervejle@vejle.dk

     

    Arbejdsfordelingen kan påbegyndes fra dén dag, jobcentret modtager din ansøgning.

    Du kan vælge at ændre dette i løbet af perioden. Send en mail til jobcentervejle@vejle.dk 

  • Over 13 uger

    Ansøg om arbejdsfordelingen senest 4 uger inden udgangen af de første 13 uger.

    Ansøgningen skal sendes til Virksomhedsservice i Jobcenter Vejle, som sender den videre til Det Regionale Arbejdsmarkedsråd.

    Der gælder en række specifikke regler i forbindelse med en arbejdsfordeling. Det er eksempelvis i forhold til G-dage og frigørelsesattest.

    Læs mere hos det Regionale Arbejdsmarkedsråd. Vi hjælper dig også gerne med svar her i jobcentret. 

Kontakt vores Virksomhedsservice i Jobcenter Vejle

Havneparken 16C, 7100 Vejle
Tlf. 76 81 62 00
  • Telefontid
  • Mandag - onsdag 8.00 - 15.00
  • Torsdag 8.00 - 17.00
  • Fredag 8.00 - 14.00

E-mail: virksomhedsservice@vejle.dk

Brug Digital Post, hvis du sender personlige oplysninger.

Sidst opdateret: 06. maj 2020