Vejle Kommune har fokus på at beskytte data om borgere, virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere.
På lige fod med alle andre offentlige myndigheder har Vejle Kommune en databeskyttelsesrådgiver, som skal holde øje med, om kommunen håndterer persondata på lovlig og sikker vis.
For at vi som kommune kan levere vores kommunale services og ydelser har vi brug for informationer. Det gælder informationer om både borgere, foreninger, virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere.
Hvis du har spørgsmål til vores håndtering af dine persondata, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.
Du kan også kontakte databeskyttelsesrådgiveren, hvis du har en mistanke om, at kommunen har lækket persondata eller på anden måde krænket fortroligheden i håndteringen af dine eller andre personers data.
Databeskyttelsesrådgiveren kan ikke hjælpe dig med den faglige sagsbehandling eller de afgørelser, som fagområderne træffer. Kontakt evt. kommunens Borgerrådgiver.
Kontakt
For spørgsmål om dine databeskyttelsesrettigheder og begæring om indsigt m.m., kontakt da venligst vores Databeskyttelsesrådgiver (DPO):
Bech-Bruun Advokatpartnerselskab
CVR nr.: 3853 8071
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C.
Telefonnummer: 72 27 30 02
e-mail: dpo.vejle@bechbruun.com
Sikker beskedfunktion: https://dpo.bechbruun.com/vejle
Vi opfordrer til, at du bruger den sikre beskedfunktion, hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger.
Mere om databeskyttelse
-
Hvor henter vi oplysninger om dig?
Nogle informationer kan vi selv hente fra andre offentlige myndigheder eller fælles registre, så som indkomstoplysninger, SKAT, BBR mv. Andre informationer beder vi dig om at oplyse, når du eksempelvis ansøger om en ydelse eller service.
Du har altid ret til at få at vide, hvorfra vi henter oplysninger om dig i forbindelse med dine services og ydelser i kommunen. Det enkelte fagområde skal oplyse det til dig i forbindelse med eksempelvis en ansøgning om en service eller ydelse.
-
Hvordan håndterer vi dine data i selvbetjeningsløsninger?
Som udgangspunkt anvender vi den fællesoffentlige login-løsning NemLogin, hvor du bruger dit NemID som nøgle til at logge dig ind på selvbetjeningsløsninger og blanketter.
De informationer, som indtastes i selvbetjeningsløsninger, beskyttes med kryptering og sendes via sikre forbindelser.
-
Hvor længe gemmer vi dine persondata?
Når vi indhenter personlige oplysninger om dig og gemmer dem i forbindelse med vores arbejde, er der forskellige retningslinjer for, hvor længe vi opbevarer dine oplysninger. Det varierer, alt efter om det drejer sig om eksempelvis en sag i Jobcentret, en byggesag eller en jobansøgning.
Inden for visse fagområder skal vi aflevere dine sager og informationer til Vejle Stadsarkiv, inden vi må slette dem. Det reguleres af arkivloven.
Du kan få oplysning om, hvor længe vi gemmer dine oplysninger ved at kontakte de enkelte fagområder i kommuner.
-
Cookies på vejle.dk
Vejle.dk anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, og udføre statistik. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Se hvordan du sletter eller blokerer for cookies.
Hvis du sletter eller blokerer cookies kan du risikere at hjemmesiden ikke fungerer optimalt.
Cookies fra tredjeparterVejle Kommune forsøger i videst muligt omfang at begrænse brugen af indhold fra tredjeparter, der sætter cookies. Hvis vi ikke kan undgå det, gør vi dig opmærksom på det, sådan at du kan undlade at bruge den del af hjemmesiden.
Du bør f.eks. undgå at benytte Google Translate
Du kan roligt dele sider på sociale medier. Hjemmesiden bruger værktøjet addtoany.com, der overholder loven om databeskyttelse.
Når du bruger hjemmesiden indsamler vi en række oplysninger med det formål at forbedre hjemmesiden til glæde for brugerne.
Det drejer sig om:
- Tekniske oplysninger om din computer, tablet eller mobiltelefon, f.eks. browser og skærmopløsning.
- Dit IP-nummer,
- Geografiske placering
- Hvilke sider du klikker på
- Hvordan du bevæger dig rundt på hjemmesiden.
-
Sikkerhed og kryptering
Vi har truffet tekniske og organisatoriske foranstaltninger mod, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt bliver slettet, offentliggjort, fortabt, forringet eller kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med lovgivningen.
- Du skal bruge dit NemID, når du benytter vores selvbetjeningsløsninger
- Trafikken på Vejle Kommunes hjemmeside er krypteret og kører via den såkaldte HTTPS-protokol. Det sikrer, at ingen uvedkommende kan snage i de oplysninger, du f.eks. indtaster i en formular.
- Vi opfordrer dig altid til at bruge Digital Post frem for almindelig e-mail, hvis du sender følsomme personoplysninger til Vejle Kommune.
-
Hvad er databeskyttelsesrådgiverens opgave?
Det er databeskyttelsesrådgiverens opgave at tilse, at kommunen lever op til databeskyttelsesloven. Databeskyttelsesrådgiveren er i sin funktion en uvildig instans, der ikke refererer til kommunens administration. Rådgiveren bistår i samarbejde med kommunens jurister med råd og vejledning til fagområderne om lovlig, god og sikker håndtering af persondata.
Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren, hvis du er i tvivl om, om kommunen håndterer dine persondata korrekt.Du kan læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle på Datatilsynets hjemmeside.
-
Hvad kan databeskyttelsesrådgiveren ikke hjælpe med?
Databeskyttelsesrådgiveren kan ikke hjælpe dig med den faglige sagsbehandling eller de afgørelser, som fagområderne træffer.
Hvis du for eksempel har brug for hjælp til at forstå en afgørelse eller brug for information om arbejdsgange, procedurer og klagemulighed, kan du kontakte kommunes borgerguide.