Læs mere om corona - bl.a. om restriktioner, vaccinationer og test. Lyntest i Børkop, Egtved, Give, Jelling, Ågård og 5 steder i Vejle i uge 9


Læs mere om corona her / Information in English

Bedstes aflagte møbler bliver omdannet til nyt møbeldesign

Møbelbranchen er en af de brancher, hvor man smider allermest ud. Blandt andet fordi man i store dele af branchen anvender materialer, der ikke har høj nok kvalitet. Det danske møbelbrand Ziito har valgt at gå en mere bæredygtig vej: Høj kvalitet betyder, at de kan upcycle deres materialer og anvende dem i nye produkter.

Anbefal denne side:

Det er de tre brødre Simon, Daniel og Jonas, der står bag det danske møbelbrand, Ziito. De skaber rå, industrielle designs til hjemmet og butiksinteriør til detailbranchen.

På trods af at de er en lille virksomhed med opstart i 2014, har de sat tid af til grøn omstilling. Ifølge Daniel Oxholm, CEO i Ziito, er det ikke holdbart i længden, hvis møbelbranchen ikke tager sit CO2-aftryk seriøst.

”Vi fokuserer på kvalitetsmaterialer, f.eks. når vi vælger vores træ, da det betyder, at vi kan genanvende og ofte upcycle vores materialer til nye produkter uden at afsætte et højt CO2-aftryk. Problemet med at anvende træ af lavere kvalitet som f.eks. spånplader er, at de skal nedbrydes til granulat, før man måske kan bruge det igen i et nyt produkt. Denne proces giver et meget større CO2-aftryk,” forklarer Daniel Oxholm.

Selv om det er fremgang, at mange virksomheder i møbelbranchen nu begynder at kigge i en mere bæredygtig retning og genanvende materialer, er det således ikke nok, hvis du spørger Daniel Oxholm. Kvaliteten skal i fokus sammen med den cirkulære økonomi, så man får maksimeret værdien af et produkt samtidig med, at dets CO2-aftryk mindskes.

Den modulære opbygning gav ideen

”Vi arbejder med modulært design, dvs. at vores produkter kan skilles ad og genbruges i andre produkter og sammenhænge, hvilket betyder, at de allerede ”cirkulerer” i materiale markedet. Dermed gav hele tankegangen om cirkulære forretningsmodeller mening at kigge nærmere på,” fortæller Daniel Oxholm.

Som regel ligger der en del arbejde forud for en cirkulær forretningsmodel, man kan gå i markedet med, og det er programmet, C-Vouchers styrke, mener Daniel Oxholm.

”Det er vigtigt med et program som C-Voucher, fordi det inkluderer støtte til research og udviklingsperioden, som er krævende. Det handler også rigtig meget om at få skabt relevante kontakter og netværk, hvilket Vejle Erhverv har været en stærk medspiller til at realisere. Specielt fordi Vejle Erhverv er med til at skabe troværdighed omkring os som virksomhed, når vi skal snakke med kommuner rundt omkring i landet,” siger Daniel Oxholm.

Sidst opdateret: 11. februar 2021