Folkeskolen underviser i teknologiforståelse: Eleverne skal igennem en digital myndiggørelse

Et 3-årigt prøveprojekt er søsat, men hvordan, det skal se ud i praksis, er endnu ikke sikkert. En maker fra Vejle, som har været med til at udforme prøveprojektet, giver her sit bud på, hvad teknologiforståelsen skal kunne.

Anbefal denne side:

Skrivebordet i det gamle bomuldsspinderi i Vejle roder. Men det er ikke på funktionær-måden, hvor stakke af papirer fylder fladerne. I stedet markerer et hav af ledninger, mikrocontrollere og 3d-printet plast i forskellige farver, at det er makeren Peter Dahls plads.

Til daglig arbejder han som leder af FabLab Spinderihallerne, hvor han hjælper skoler med at implementere makerspaces og digitale fabrikationsmodeller i undervisningen. Samtidig er han en del af den gruppe på 20 nationale eksperter, der skal finde ud af, hvordan teknologiforståelse kan blive en del af undervisningen i folkeskolen.

- Det er et helt nyt fag og en ny faglighed, som der arbejdes en del på skal implementeres i folkeskolen. Men det er ikke ligetil, og i hvilken grad det bliver implementeret skal besluttes politisk. Men lige nu testes det på 46 skoler rundt omkring i Danmark, fortæller han.

De 46 skoler har fået teknologiforståelse som et selvstændigt fag i et treårigt forsøg, hvor eleverne i nogle timer om ugen skifter matematik og dansk ud med læren om at forstå, skabe og handle i et digitaliseret samfund.

Samtidig med at teknologiforståelsen tænkes som et selvstændig fag, arbejdes teknologiforståelse ind i de eksisterende fag, og her har Peter Dahl givet sit bud til faget ’håndværk og design’.

- Vi er nødt til at tage fat i de her nye teknologiske fabrikationsmetoder, og give vores fremtidige generationer den kritiske nysgerrighed, der skal til, for at kunne navigere i et moderne samfund. Der er gode fritidstilbud nu – Coding Pirates, DigiPipi og makerspaces – men jeg tror ikke, det er nok. Vi er nødt til at give eleverne en læring i skolen, så alle bliver eksponeret for det, siger Peter Dahl. 

Læs hele historien på mikropol.dk

Sidst opdateret: 11. april 2019