Teknisk Udvalg sætter gang i et forsøg i Vedelsgade, der skal give bedre plads til de tohjulede. I begge sider af vejen afmærkes en hvid kantstribe, så cyklisterne har et stykke af gaden for sig selv. Det vil samtidig gøre det nemmere for bilister at komme igennem gaden.

Prøvehandling i Vedelsgade
Prøvehandling i Vedelsgade skal skabe mere sikker og tryg trafik for både bilister og cyklister.

Hvis du har prøvet at cykle i Vedelsgade, kan du formentlig skrive under på, at det er en rimelig klemt oplevelse.

I efteråret 2022 var Teknisk Udvalg på cykeltur rundt i midtbyen, bl.a. i Vedelsgade, og det blev klart for udvalget, at det er en trang gade, når der både skal være plads til bilister, cyklister og parkerede biler.

Det handler om mod

- Vi kan sagtens forstå, at cyklister synes, det er utrygt at køre i Vedelsgade. Den er smal, meget trafikeret, og så er der mange parkerede biler, der gør vejen endnu smallere og pladsen mere trang, siger Gerda Haastrup Jørgensen, formand for Teknisk Udvalg og uddyber:

- I foråret sidste år vedtog byrådet 10 dogmer for grøn mobilitet i forbindelse med arbejdet med det grønne tillæg til mobilitetsplanen. Et af dogmerne handler om at have mod til at prøve ting af. Det er det, vi gør nu i Vedelsgade.

Parkering forbudt

Prøvehandlingen skal gøre det mere sikkert og trygt at være cyklist i Vedelsgade. Samtidig kommer forsøget også bilisterne til gode.

De vil, når forsøget sættes i gang omkring 1. marts – afhængigt af vejret – opleve, at det bliver nemmere at komme frem i Vedelsgade, når biler og cyklister adskilles.

Vi afmærker med en hvid stribe på asfalten, hvor kantbanen er i begge sider af vejen. Det skal give bedre plads – både til cyklister og biler.

Det betyder dog, at al parkering i gaden forbydes. I stedet kan man parkere på Abelones Plads, i P-huset Albert (første 2 timer er gratis), ved Spinderihallerne samt i sidegaderne.

Vi opfordrer til cykling

Prøvehandlingen læner sig op ad det kommende grønne tillæg til Vejle Kommunes Mobilitetsplan samt Klimaplanen fra 2020, med målet: 25 pct. af ture kortere end 5 km foregår på cykel eller elcykel.

Forsøget løber i et halvt år og evalueres undervejs.

Sidst opdateret: