Antallet af smittede med corona stiger - læs bl.a. om nye restriktioner til og med 2. januar. Testcenter åbnet i Vejle


Læs mere her - Information about coronavirus/Covid19

Morgendagens vindere venter ikke på at normalen vender tilbage

”Amazon kommer.” ”Corona kvæler butikslivet.” Der er skrevet mange dødsannoncer over den danske detailhandel. Er der noget om snakken eller står detailbranchen i en forandringstid – som så mange gange før?

Anbefal denne side:

En tur gennem gågaden i Vejle viser det tydeligt. Detailhandlen er under forandring og har været det gennem lang tid. Neglesaloner, sushibarer, pop-up-butikker, vinforretninger og et utal af caféer og spisesteder har gjort deres indtog på gågaden, og overtaget pladsen for isenkræmmere, tøjbutikker og hifi-forrentninger.

Forbrugerne søger lækre oplevelser, og tiden, hvor vi gik ind i den nærmeste tøjforretning og valgte den trøje vi bedst kunne lide ud fra butikkens sortiment, er for længst forbi. Har butikken ikke den rigtige trøje, så søger vi bare på nettet i stedet. Hele verdens sortiment er jo kun et klik væk. Og læg dertil en verdensomspændende pandemi, der i perioder har lagt landets gågader øde hen.

En af de virksomheder, hvor corona-pandemien har sat sit præg, er skovirksomheden Ecco.

Ecco har butikker i adskillige danske handelsbyer og skokoncernens administrerende direktør, Steen Borgholm, fortalte fornylig til Finans, at Ecco skam også har haft sine udfordringer. Men skokoncernen fra Bredebro har ikke lænet sig tilbage og ventet på bedre tider.

– Hvis man sidder og venter på, at tingene kommer tilbage til det normale fra før coronakrisen, bliver man ikke en af tidens vindere, udtalte Steen Borgholm til Finans.

Som et eksempel nævnte direktøren, at Ecco gennem perioden har øget sit salg via digitale salgskanaler med mere end 50 procent.

Læs hele artiklen her

Tilmeld dig online erhvervsbriefing her

Sidst opdateret: 13. november 2020