Når Vejle Kommune og Sydtrafik tager de nye køreplaner for bybusserne i Vejle i brug søndag 30. juni, bliver det med flere afgange, mere direkte ruter og kortere rejsetid.

Der er mange gode grunde til at lade bilen stå i garagen og hoppe i en bybus - ikke mindst for at tilgodese klimaet. Med det nye bybusnet, som Vejle Kommune og Sydtrafik indvier 30. juni, bliver det kun endnu nemmere at vælge bussen frem for bilen.

Vi har nemlig valgt at tilgodese kortere rejsetid og mere lige linjeforløb i stedet for de hidtil mere kringlede linjeforløb, som forlænger rejsetiden. Det vil dog for nogle passagerer betyde, at de får længere til stoppestederne.
Bag beslutningen ligger en lang proces i Teknisk Udvalg, der både har involveret samarbejdspartnere og borgerne for at få skabt et nyt bybusnet.

Borgerne har været med i processen

- Vi har haft en lang proces sammen med bl.a. borgerne for at få skabt et bybusnet, som er fremtidssikret. Vores udfordring er, at mange passagerer har valgt bussen fra efter corona, og vi vil gerne have dem retur igen, siger Gerda Haastrup Jørgensen, formand for Teknisk Udvalg og uddyber:

- Vi har derfor sammensat nogle ruter, som både giver flere afgange på de mest brugte linjer, og som kører dér, hvor passagerne er. Vi håber, at det igen kan gøre busserne mere attraktive, så vi samtidig kan tilgodese ambitionerne i vores Klimaplan om at minimere personbiler på vejene og udledning af CO2.

Bag de nye køreplaner ligger der et omfattende analysearbejde, som er udført af Urban Creators i samarbejde med Vejle Kommune og Sydtrafik.

Et alternativ til bilen

Et eksempel på den nye linjeføring er linje 4. Fra 30. juni skal passagererne på linje 4 omkring Løget Høj og Løget Center benytte sig af stoppestedet på Grønlandsvej. I nordgående retning vil linje 4 fremover kun køre til Nørremarken. I stedet for vil der være flere afgange på linjen, da den vil køre hvert 20. minut i tidsrummet kl. 6-20 frem for en gang hver halve time. Det giver hurtigere ture ind til centrum, samtidig med at der vil gå flere linje 4 busser om dagen.

Bredballe bliver fremover betjent af både linje 1 og linje 8. Linje 8 bliver kortet ned, så den ikke længere betjener Tirsbæk Bakker og Engum. Det åbner i stedet op for, at bussen kører hvert 20. minut i tidsrummet kl. 6-20 og dermed øger antallet af afgange i Bredballe.
Tirsbæk Bakker og Engum vil dog stadig blive betjent, men fremover af rute 205. På den anden side af fjorden, i Brejning og Gårslev, vil rute 204 fremover køre til Gårslev og ikke længere til Fredericia. Til gengæld kører bussen hver time i tidsrummet kl. 6-20 på hverdage.

- Vi har prioriteret tid fremfor lange, snørklede ruter. I stedet har vi indsat nye ruter, og så åbner vi endnu mere op for flexruter, der ikke kører faste minuttal, men i stedet tilgodeser individuelle behov. Vi synes selv, vi har fået et bybusnet, der er et alternativ til bilen, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

Fakta om det nye bybusnet

  • Afgangstider på Rejseplanen

    Afgangstider for de nye ruter er tilgængelige via Rejseplanen fra 1. maj.

  • Hent din køreplan digitalt

    Køreplanerne kan findes hos Sydtrafik fra 30. maj.

  • Hent din printede køreplan

    En printet version af enkelte ruters køreplan kan hentes ved Borgerservice hos Teknik & Miljø på Kirketorvet 22 fra 1. juni.

Sidst opdateret: