Læs mere om corona - bl.a. om restriktioner, vaccinationer og test. Lyntest i Børkop, Egtved, Give, Jelling, Ågård og 5 steder i Vejle i uge 9


Læs mere om corona her / Information in English

Vejles handicapområde udvikler eget digitalt støtteværktøj

Det nye digitale støtteværktøj, som skaber struktur i hverdagen for borgere med udviklingshandicaps, giver bl.a. et samlet overblik over borgernes rutiner og skaber en mere ensartet pædagogik.

Anbefal denne side:

Digitale støtteværktøjer er vigtige pædagogiske redskaber for borgere med udviklingshandicaps, da de hjælper borgerne til at få en roligere hverdag og kunne løse flere opgaver på egen hånd. Et digitalt støtteværktøj er typisk en app til en tablet, som ved hjælp af billeder, lyd, videoer eller tekst og tidsmarkører hjælper personer med kognitive forstyrrelser som f.eks. autisme, ADHD eller demens med at skabe struktur og rutiner samt øge selvstændigheden.

– Mennesker med f.eks. autisme kan ofte godt lide computere og tablets. Når man trykker på noget, får man ofte det samme resultat hver gang. Der kan vi medarbejdere være mere uforudsigelige, da vi er forskellige. Det er svært at sætte sig i andres sted, når man har autisme. Derfor er et digitalt værktøj godt, da det ensarter kommunikationen, fortæller Mette Guldbrand, leder af botilbuddet Spurvetoften til voksne med autisme.

Mette Guldbrand og hendes kollegaer på området har arbejdet med digitale værktøjer i flere år, men synes ikke, at de eksisterende digitale støtteværktøjer fungerede. Så derfor besluttede de sig for selv at udvikle et:

– Vi oplevede, at de kun fungerede på borgerens tablet og ikke samarbejdede med medarbejderens digitale værktøj. F.eks. skulle vi have fysisk fat i borgerens tablets for at se de rutiner, som var planlagt for den enkelte. Så værktøjerne var svære at redigere i og ikke så fleksible.

Fra en til to apps

Det problem har medarbejderne på Vejles handicapområde nu løst sammen med it-virksomheden Applikator. Deres ideer og ønsker blev samlet af Applikator, som herefter byggede en konkret løsning, som består af to apps – en app til borgerne og en app til medarbejderne. Og de to apps taler sammen og integreres automatisk med hinanden.

Det betyder f.eks., at en medarbejder kan oprette en borgers rutiner i sin egen app eller i borgerens app. Rutinen kan efterfølgende ses i medarbejderens kalender. Samtidig giver værktøjet et samlet overblik over, hvilke rutiner der er skemalagt for hvilke borgere. Dette skaber en mere ensartet pædagogisk indsats for borgerne, da alle medarbejdere har den samme viden om borgerne. Værktøjet kan desuden følge borgeren uden for bostedet og hele livet. Når borgeren fylder 18 år og flytter i et botilbud for voksne, så følger værktøjet også med.

Læs hele artiklen her

Sidst opdateret: 17. februar 2021