Du kan søge lån ved kommunen til betaling af ejendomsskat. Sagsbehandlingstiden er op til 6 uger. Lånet skal betales tilbage ved dødsfald eller salg af din ejendom. Du kan læse nærmere om betingelserne for lånet nederst på siden.
Du skal
- Bruge dit NemID
Sådan gør du
- Log ind med dit NemID
- Afgive en række oplysninger
- Modtager kvittering med et sagsnr. du skal oplyse, når du henvender dig om din sag
Hvorfor betaler man ejendomsskat?
Om betingelser for lån til betaling af ejendomsskat.
Skrevet af Vurderingsstyrelsen-
Lån til betaling af ejendomsskatter (pensionistlån)
Du kan søge om lån til at betale dine ejendomsskatter, hvis du eller din ægtefælle har nået folkepensionsalderen og får udbetalt social pension, delpension eller modtager efterløn. Disse lån kaldes også for pensionistlån.
For at få lånet skal du eller din ægtefælle:
- eje en ejendom, herunder også fritidsbolig, som bruges til beboelse
- have fast bopæl i Danmark eller i et land, hvor de danske skattemyndigheder kan få oplysninger om din eller din ægtefælles indkomst.
Lånet forrentes med en årlig rente og skal betales tilbage, når ejendommen sælges. Renten er på 1,53 procent (2023).
Du kan søge om pensionistlån til udbetaling 2 gange årligt – den 1. januar og den 1. juli.
Pensionistlån flytter fra kommunen til skatteforvaltningen
Fra den 1. januar 2024 overgår låneordningen til Skatteforvaltningen, men vilkårene vil i hovedtræk være de samme.
Kommunens håndtering af pensionistlån
Du kan ikke længere sende ansøgninger om pensionistlån til kommunen, fordi ansøgningsfristen til anden rate for 2023 er overskredet.
Lån oprettet før 2024 skal fortsat betales tilbage til kommunen. Det er også kommunen, der kan oplyse, hvor meget du evt. har lånt frem til den 1. januar 2024.
Skatteforvaltningens håndtering af pensionistlån
Fremover skal du ansøge om pensionistlån på TastSelv/boligskattelån på skat.dk. Det bliver muligt den 1. november 2023.
Ansøgningen foregår digitalt. Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp i kommunens borgerservice.