Det er for børn - Trivsel og læring i de vigtigste år
'Det er for børn – trivsel og læring i de vigtigste år' er Vejle Kommunes delpolitik for dagtilbudsområdet og gælder for alle, der arbejder i dagplejen og daginstitutionerne.
Forord
”Det er for børn – trivsel og læring i de vigtigste år” er Vejle Kommunes delpolitik for dagtilbudsområdet og gælder for alle, der arbejder i dagplejen og daginstitutionerne. Den bygger videre på vores børne- og ungepolitik og er en fælles ramme for vores arbejde.
Mål og handlinger i delpolitikken angiver en fælles retning, men giver også plads til, at man lokalt går i dialog om og beslutter, hvordan man konkret når målene. De enkelte dagtilbud har forskellige vilkår og de lokale behov kan være forskellige. Dialogen og det lokale engagement er derfor helt afgørende for, at vi har dagtilbud af høj kvalitet – dagtilbud for børn, der trives og lærer noget!
Dan Skjerning
Formand for Børne- og Familieudvalget, oktober 2012


Det står vi for
I Vejle Kommune står vi på tæer for at skabe de bedste rammer for et godt børne- og ungeliv.
Alle børn og unge er værdifulde og gode til noget – med ressourcer, gåpåmod og masser at byde på. Derfor skal børn og unge være aktive medspillere i deres eget liv – de både kan og vil.
Vi møder børn og unge med et stort fagligt engagement: Vi er nærværende, tænker i helheder og er ikke bange for at tage ansvar. Tværfaglighed og forebyggelse prioriteres højt – vi skaber gode overgange for børn og unge.
Vores grundlæggende værdier er Mod, Respekt og Engagement.
- Mod til at tage ansvar og gå nye veje.
- Respekt for hinanden og i mødet med hinanden.
- Engagement i børn og unge samt en forpligtelse til at skabe de bedste muligheder, så hver enkelt kan udfolde og udnytte sine potentialer.
Børn og unge i vækst
Børne- og Ungepolitikken
Alle har et væld af potentialer – og har en medfødt nysgerrighed og foretagsomhed. Derfor har vi høje ambitioner på alle børns og unges vegne. Det er vores opgave at skabe rammerne og understøtte, at børn udvikler sig til at blive dygtige, nytænkende, livsglade og robuste – at alle er i vækst.
Vi vil:
- Fremme selvværd, sundhed og trivsel – for det er afsættet for udvikling.
- Skabe lyst til læring – i balance med forventninger og krav.
- Spotte potentialerne – for alle er unikke og kan udvikle sig. Inddrage børn og unge – for det vokser alle af.
Delpolitik for dagtilbud
Vores mål er, at:
- Alle børn skal trives i et trygt og sundt miljø med leg og læring.
- Alle børn skal møde nærværende, engagerede og troværdige voksne, som hører og ser dem hver dag.
- Vi skal udfordre børnene, så de udvikler deres kompetencer og selvværd.
- Vi skal værdsætte børnenes ressourcer med udgangspunkt i deres forskellighed.
- Alle børn skal have medindflydelse på deres hverdag i institutionen, så de får mulighed for at tage medansvar for fællesskabet.
Målene når vi ved, at:
- Vi er aktive medspillere, som byder ind, støtter og guider børnene i udviklingen af deres leg og læring.
- Vi arbejder målrettet og reflekterende med de pædagogiske læreplaner, og evaluerer vores praksis for at blive endnu bedre.
- Vi anerkender børnene og sætter ord på det, de er gode til.
- Vi indretter dagtilbuddets fysiske miljø, så det understøtter børnenes udvikling, sundhed og læring.
- Ledelsen inddrager medarbejderne i udviklingen af et anerkendende og innovativt miljø, der fremmer trivsel og glæde for børn og medarbejdere.
Fællesskab rykker
Børne- og Ungepolitikken
Mennesket er et socialt væsen, der udvikler sig i samspil med andre. Derfor skal alle børn og unge opleve at være i fællesskaber. Vi ser mangfoldighed som en styrke, og vi lærer børn og unge at anerkende og rumme forskellighed – for fællesskab rykker.
Vi vil:
- Skabe rammer for fællesskaber – for udvikling foregår i samspil.
- Skubbe til grænserne for fællesskabet – for vi vil inklusion.
- Give plads til at være sig selv – i fællesskabet.
- Lade børn og unge tage ansvar for hinanden – alle skal have en ven.
Delpolitik for Dagtilbud
Vores mål er, at:
- Vi skal inkludere alle børn i forpligtende fællesskaber med respekt for deres forskellige forudsætninger og behov.
- Alle børn skal opleve, at de er en betydningsfuld del af fællesskabet.
- Alle børn skal lære at indgå i værdifulde relationer ved at bringe sig selv i spil, vise hensyn og give plads til andre.
- Alle børn skal opleve styrken i mangfoldigheden. Vi skal respektere børns forskellige behov for at sige til og fra i relationer.
Målene når vi ved, at:
- Vi tilrettelægger rammer og skaber pædagogisk guidede aktiviteter, hvor børnene kan bidrage til inkluderende fællesskaber.
- Vi har fokus på den gode relation og arbejder målrettet med at udvikle medarbejdernes relationskompetencer.
- Vi støtter det enkelte barn i at indgå i værdifulde relationer med andre børn og voksne.
- Vi indgår i en anerkendende dialog med børnene, hvor vi ser og lytter til dem.
- Vi møder børnene med nærvær, omsorg og et smil.
Forældrene på banen
Børne- og Ungepolitikken
Forældrene er de vigtigste personer i børn og unges liv. Vi har en positiv forventning om, at forældre støtter deres børn og ser deres udvikling som et fælles ansvar.
Vi vil:
- Indbyde til dialog – for det er grundlaget for samarbejde.
- Værdsætte forældrenes ressourcer – for sammen kan vi mere.
- Forvente forældreansvar – og handle, hvis barnets tarv kræver det.
- Være tydelige – også når det er svært.
Delpolitik for Dagtilbud
Vores mål er, at:
- Vi skal samarbejde med forældrene om at fremme børnenes trivsel og udvikling.
- Forældrene tager ansvar for at støtte op om deres barn og fællesskabet i dagtilbuddet.
- Dialogen med forældrene skal være gensidig, anerkendende og respektfuld.
- Vi skal opfatte forældrenes henvendelser som oplæg til refleksion og dialog.
- Vi skal give forældrene medindflydelse på udviklingen af institutionens pædagogiske principper gennem forældrebestyrelserne.
Målene når vi ved, at:
- Vi bruger forældrenes ressourcer og kompetencer aktivt og giver plads til deres engagement i dagtilbuddet.
- Vi møder alle forældre med ligeværdighed og respekt.
- Vi beskriver tydeligt vores krav og forventninger til forældrene og spørger dem, hvad de forventer af os.
- Vi er troværdige og professionelle samarbejdspartnere, og vi tør tage svære emner op med forældrene og handle, når det er til barnets bedste.
- Vi har en effektiv og rettidig kommunikation med forældrene.
Verden venter
Børne- og Ungepolitikken
Børn og unge udvikler sig i samspil med verden omkring dem. Derfor åbner vi os mod natur, kultur, erhvervsliv, samfund og verden. Børn og unge er på vej, fremtiden står åben. Vores opgave er at ruste dem til at gribe og begribe verden.
Vi vil:
- Bruge verden – den er lige uden for døren.
- (Ud)danne medborgere – give smag for deltagelse, rettigheder og ansvar.
- Styrke evnen til at mestre livet – på vej mod fremtiden.
Delpolitik for Dagtilbud
Vores mål er, at:
- Vi skal åbne verden for børnene, så de får pirret deres nysgerrighed og får lyst til at lære.
- Vi skal styrke alle børns kompetencer og robusthed, så de kan mestre den næste udfordring i livet.
- Alle børn skal have spændende og udfordrende oplevelser i nærmiljøet.
- Alle børn skal udforske den digitale verden og dens muligheder.
- Alle børn skal blive bevidste om demokratiske værdier og få forståelse for forskellige kulturer.
Målene når vi ved, at:
- Vi sikrer gode overgange og har fokus på, at børnene er bedst muligt rustet til at tage det næste skridt i livet.
- Vi åbner og understøtter børnene i at udforske verden omkring dem, så de får tillid til at turde kaste sig ud i nye udfordringer.
- Vi giver børnene inspiration og oplevelser ude i verden, som de arbejder videre med i dagtilbuddet.
- Vi skaber inspirerende læringsmiljøer, hvor børnene får mulighed for at fordybe sig, undres og tilegne sig nye færdigheder.
- Vi bygger vores pædagogiske arbejde på demokratiske værdier, der skaber forståelse for dansk kultur og andre kulturer – og som medvirker til integration i det danske samfund.