Principper for den gode overgang - Fra børnehave til skole
Læs om principperne for den gode overgang fra børnehave til skole i Vejle Kommune, hvor vi sikrer en inkluderende praksis og et stærkt samarbejde mellem børnehaver, skoler og forældre.
Indledning
Vi skaber gode overgange for børn og unge, skriver vi i vores Børne- og Ungepolitik. Derfor har vi i Vejle Kommune særligt fokus på barnets overgang fra børnehave til skole. Den gode overgang fra børnehave til skole er kendetegnet ved en inkluderende praksis, hvor alle børn er aktive deltagere i et fællesskab.
Overgangen fra børnehave til skole er en af flere livsovergange i børn og unges liv. En livsovergang er kendetegnet ved, at den indebærer væsentlige forandringer i barnets liv, fordi barnets identitet, relationer og roller grundlæggende forandres på én gang. De første uger i skolen er vigtige for barnets oplevelse af sig selv i det nye miljø, og det har stor betydning for barnet, at det kan udvikle og fastholde relationer i skolestarten.
Denne folder skal være retningsgivende for arbejdet i alle børnehaver og skoler i Vejle Kommune og dermed sikre, at alle børn i Vejle får en god overgang.
Folderen omfatter:
- De værdier, som overgange i Vejle Kommune skal bygge på
- De perspektiver – barnets, de professionelles og forældrenes – som altid skal medtænkes i arbejdet
- De kompetencer, som er centrale for barnet i overgangen
Folderen henvender sig primært til fagpersonale i børnehaver og skoler, men også til forældre og samarbejdspartnere.
Alle børnehaver og skoler skal med udgangspunkt i folderen udarbejde lokale samarbejdsaftaler for den gode overgang. Vejle Kommune vil desuden styrke samarbejdet ved brug af et fælles overgangsredskab for alle børn i kommunen.
Betingelser og muligheder er forskellige fra område til område. Derfor vil samarbejdsaftalerne også udmønte sig forskelligt. F.eks. har nogle skoler rullende skolestart, mens andre har førskole i SFOen. Mange børn starter i skole i et andet område, end hvor de går i børnehave. Disse børn skal også have en god overgang, selvom samarbejdet mellem børnehave og skole ikke nødvendigvis kan være lige så tæt her som mellem den lokale børnehave og skole.

