Principper for den gode overgang - Fra børnehave til skole

Læs om principperne for den gode overgang fra børnehave til skole i Vejle Kommune, hvor vi sikrer en inkluderende praksis og et stærkt samarbejde mellem børnehaver, skoler og forældre.

Børn og ungePrincip

Indledning

Vi skaber gode overgange for børn og unge, skriver vi i vores Børne- og Ungepolitik. Derfor har vi i Vejle Kommune særligt fokus på barnets overgang fra børnehave til skole. Den gode overgang fra børnehave til skole er kendetegnet ved en inkluderende praksis, hvor alle børn er aktive deltagere i et fællesskab.

Overgangen fra børnehave til skole er en af flere livsovergange i børn og unges liv. En livsovergang er kendetegnet ved, at den indebærer væsentlige forandringer i barnets liv, fordi barnets identitet, relationer og roller grundlæggende forandres på én gang. De første uger i skolen er vigtige for barnets oplevelse af sig selv i det nye miljø, og det har stor betydning for barnet, at det kan udvikle og fastholde relationer i skolestarten.

Denne folder skal være retningsgivende for arbejdet i alle børnehaver og skoler i Vejle Kommune og dermed sikre, at alle børn i Vejle får en god overgang.

Folderen omfatter:

  • De værdier, som overgange i Vejle Kommune skal bygge på
  • De perspektiver – barnets, de professionelles og forældrenes – som altid skal medtænkes i arbejdet
  • De kompetencer, som er centrale for barnet i overgangen  

Folderen henvender sig primært til fagpersonale i børnehaver og skoler, men også til forældre og samarbejdspartnere.

Alle børnehaver og skoler skal med udgangspunkt i folderen udarbejde lokale samarbejdsaftaler for den gode overgang. Vejle Kommune vil desuden styrke samarbejdet ved brug af et fælles overgangsredskab for alle børn i kommunen.

Betingelser og muligheder er forskellige fra område til område. Derfor vil samarbejdsaftalerne også udmønte sig forskelligt. F.eks. har nogle skoler rullende skolestart, mens andre har førskole i SFOen. Mange børn starter i skole i et andet område, end hvor de går i børnehave. Disse børn skal også have en god overgang, selvom samarbejdet mellem børnehave og skole ikke nødvendigvis kan være lige så tæt her som mellem den lokale børnehave og skole.

Læs 'Principper for den gode overgang - Fra børnehave til skole' som pdf