
Ny landsdækkende rapport viser beboernes tilfredshed med plejecentrene i Vejle Kommune
Ældreministeriets har i dag offentliggjort resultaterne fra en landsdækkende undersøgelse af tilfredsheden på landet plejecentre. I Vejle Kommune er der generel tilfredshed med kommunens plejecentre, men der er også plads til forbedringer.
Pressemeddelelse
Tidligere på året udkom en tilsvarende rapport på hjemmeplejeområdet. Nu er resultaterne for plejecenterområdet klar, og den samlede vurdering af plejecentrene i Vejle Kommune ligger lige under landsgennemsnittet. Undersøgelse tager udgangspunkt i fem hovedpunkter: Mad, Kontinuitet i hjælpen, Selvbestemmelse og fritvalg, Samarbejde med pårørende og Livskvalitet. Den samlede tilfredshed i Vejle Kommune er 4,3 beregnet på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er meget utilfreds og 5 er meget tilfreds. Til sammenligning er den gennemsnitlige tilfredshed på landsplan 4,4. I alt er 89 % af beboerne tilfredse (43 %) eller meget tilfredse (46 %) med den hjælp, de modtager på plejecentret.
10 hovedpunkter for Vejle Kommune
- Tilfredshed med maden: 77 % er tilfredse eller meget tilfredse (36 % tilfredse, 41 % meget tilfredse). (Gennemsnit 4,0, landsgennemsnit 4,1)
- Tryghed ved medarbejdere: 97 % føler sig trygge ved medarbejderne i høj eller nogen grad (73 % I høj grad, 24 % I nogen grad)
- Kendskab til vaner og behov: 92 % oplever, at medarbejderne i høj eller nogen grad kender deres vaner og behov (51 % I høj grad, 41 % I nogen grad)
- Medarbejderne kommer ved behov for hjælp: 92 % oplever, at der i høj eller nogen grad er medarbejdere, der kommer, når der er behov for hjælp (47 % I høj grad, 45 % I nogen grad)
- Kontinuitet: 85 % oplever, at det i høj eller nogen grad er de samme medarbejdere, der kommer hos dem (20 % I høj grad, 65 % I nogen grad)
- Yderligere hjælp: 94 % har i høj grad eller i nogen grad tillid til, at de vil kunne få den hjælp, som de har brug for, hvis der opstår behov for yderligere hjælp
- Selvbestemmelse: 95 % oplever, at hjælpen passer til deres behov i høj eller nogen grad, men kun 71 % oplever at have indflydelse på hjælpen i høj eller nogen grad
- Indflydelse på hjælpen: 71 % oplever i høj grad eller i nogen grad, at de har indflydelse på, hvordan eller hvornår de kan få hjælp
- Samarbejde med pårørende: 94 % har pårørende, der besøger dem, og 85 % oplever, at medarbejderne er gode til at inddrage dem og deres pårørende
- Livskvalitet: 69 % vurderer deres livskvalitet som god eller meget god (gennemsnit 3,8, landsgennemsnit 3,9).
Generel tilfredshed, men også plads til forbedringer
Konklusionen på den 32 sider lange rapport er, at plejehjemsbeboerne i Vejle Kommune generelt er godt tilfredse med den hjælp, de modtager, og de oplever høj tryghed og respekt fra medarbejderne, men på nogle områder er der også plads til forbedringer. Især maden og oplevelsen af indflydelse på hjælpen ligger lavere end landsgennemsnittet, mens samarbejdet med pårørende og oplevelsen af livskvalitet ligger tæt på landsgennemsnittet.
Rapporten ”Brugertilfredshed med plejehjem – en landsdækkende undersøgelse” er en del af aftalen for den nye ældrereform, der fremover løbende gennemfører landsdækkende brugertilfredshedsundersøgelser for at følge danskernes oplevede tilfredshed af den ældrepleje, de modtager. Undersøgelsen omfatter alle beboere på plejecentre i Danmark, og besvarelserne er blevet til på baggrund af personlige interviews udført fra januar til juni 2025. I Vejle Kommune deltog 244 beboere, hvilket svarer til en svarprocent på 37. Svarprocenten på landsplan ligger på 35.
Kontakt
Anne Mette Lund, Velfærdsdirektør i Vejle Kommune, amelu@vejle.dk, 21 17 11 73