Flere børn sammen i lokale fællesskaber

Vores mål er, at flere børn og unge får sit daglige tilbud i lokale daginstitutioner og skoler.

I Børn og Unge står vi midt i en vigtig omstilling. I vores børne- og ungepolitik slår vi fast, at "alle børn og unge skal opleve at være en del af gode og inkluderende fællesskaber". Vores mål er, at flere børn og unge får sit daglige tilbud i lokale daginstitutioner og skoler. Vi tror på, at lokale fællesskaber skaber de bedste rammer for læring, udvikling og trivsel i hverdagen.

Hvorfor?

Antallet af børn og unge i specialtilbud er højere end nogensinde. Den udvikling vil vi vende, fordi det er den bedste vej for børnene.

Lokale fællesskaber giver børn og unge stærke relationer. Relationer, som forbereder dem til livet i en mangfoldig verden. Relationerne i fællesskabet støttes af kræfter i lokalområdet og hjælper børn og unge med at navigere i samarbejde og forskellighed.

For familierne betyder det en lettere hverdag, når børnene og de unge kan gå i institutioner og skoler tæt på hjemmet. Forskning viser desuden, at børn i grænselandet mellem almen- og specialtilbud på længere sigt klarer sig bedre i almene tilbud.

Flere børn og unge skal gå i almene tilbud – men ikke alle. Der vil fortsat være specialtilbud til nogle børn og unge.

Hvordan?

Det er en udvikling, som vil tage år at komme i mål med. Børne- og Familieudvalget har på mødet 30. maj 2024 fastlagt en plan, som fokuserer på følgende:

  • Styrkelse af mangfoldige miljøer: Vi fortsætter med at udvikle børne- og læringsmiljøer i dagtilbud og skoler og har fokus på høj kvalitet og faglighed.
  • Bedre overgange: Vi øger fokus på overgangen fra dagtilbud til skole, fordi det er vigtigt med sammenhæng i børnenes liv.
  • Støtte i praksis: Vi udvikler støttesystemet, så det bedre understøtter arbejdet på stuerne og i klasserummene, samtidig med at vi reducerer mængden af papirarbejde.
  • Optimale ressourcer: Vi tilpasser måden at bruge ressourcerne, så de bedst muligt understøtter planen og skaber plads til flere børn og unge i de lokale fællesskaber

Omstillingen skal sikre rammerne for, at alle børn og unge får de bedste muligheder for at trives og udvikle sig – både børn og unge med brug for noget ekstra og alle andre.

7 principper for flere børn og unge sammen i lokale fællesskaber

Handlevejledning til forløbscirklen for pædagogiske indsatser

Denne handlevejledning beskriver, hvordan vi i Børn og Unge arbejder systematisk med indsatser med udgangspunkt i forløbsscirklen, når vi har bekymringer for et fællesskab, et barn eller en ung. 

Handlevejledning til forløbscirklen for pædagogiske indsatser

 

Det politiske mandat og omstillingsplanen for flere børn og unge sammen i lokale fællesskaber

50 mio. kr. til udviklingsskoler – en investering i fremtidens folkeskole

Byrådet har 19. juni 2024 besluttet at afsætte 50 mio. kr. i engangsbevilling til projektet Folkeskolens fremtid: Trivsel, læring og bedre balance som nøglen til succes. Midlerne skal understøtte omstilling.

Pengene bliver ikke fordelt ligeligt mellem alle skoler. I stedet er der valgt at prioritere de skoler, hvor behovet for forandring er størst – særligt i forhold til at vende en negativ udvikling med segregering.

Derfor er 10 skoler udpeget som udviklingsskoler. Udvælgelsen er sket ud fra følgende kriterier:

  • Høj grad af segregering
  • Stor forskel mellem forventet og faktisk segregering
  • Geografisk spredning og variation i skolestørrelse

Fælles for udviklingsskolerne er et særligt fokus på overgangen fra børnehave til skole og indskoling. Tidlig indsats er nemlig afgørende for at skabe stærke fællesskaber og gode læringsmiljøer for alle børn.

Udviklingsskolerne skal arbejde med tre konkrete investeringer:

  • Overgangspædagoger, der arbejder både i børnehave og skole
  • Co-teaching og fleksibel holddannelse, som styrker undervisningen
  • Læremidler og fysiske læringsmiljøer, der understøtter trivsel og læring

Selvom det kun er en del af skolerne og tilknyttede børnehaver, der får del i de 50 mio. kr., gælder omstillingsplanen for alle dagtilbud og skoler i Vejle Kommune.