Hvis du ejer fast ejendom, skal du betale grundskyld til staten og ejendomsbidrag til den kommune, ejendommen ligger i.
I slutningen af november får du en ejendomsbidragsbillet, som viser, hvad du skal betale i ejendomsbidrag til Vejle Kommune.
Den viser, hvad prisen er på skorstensfejning, rottebekæmpelse og tømning af bundfældningstanke.
Fra 2025 opkræves renovation og statsafgift på vand/spildevand særskilt og ikke sammen med øvrige ejendomsbidrag.
Der udsendes separate specifikationer og opkrævninger på renovation og statsafgift.
Hvis du i forvejen er tilmeldt Betalingsservice på ejendomsbidrag er denne tilmelding fortsat gældende for renovation og statsafgift.
Ejendomsbidragene forfalder til betaling 1. januar.
Ofte stillede spørgsmål om grundskyld og ejendomsbidrag
-
Hvad er grundskyld?
Grundskyld er en skat, du skal betale til staten af den jord du ejer (din ejendom).
Det gælder også, selvom der ikke er nogen bygninger på ejendommen.
Grundskylden beregnes på baggrund af ejendommens grundværdi, som Vurderingsstyrelsen fastsætter.
Du kan se grundværdien på den offentlige ejendomsvurdering, som udsendes af Vurderingsstyrelsen.
-
Kan kommunen låne mig penge til at betale min grundskyld?
Pensionister kan låne til deres grundskyld.
Frem til 2024 ligger låneordningen i kommunen. Fra den 1. januar 2024 overgår ordningen til Skatteforvaltningen, men vilkårene vil i hovedtræk være de samme.
Du kan ansøge om et pensionistlån til betaling af din grundskyld, hvis du eller din ægtefælle har nået folkepensionsalderen – eller modtager pension, delpension, seniorpension, tidlig pension eller efterløn.
Du kan ansøge om et pensionistlån via TastSelv/boligskattelån, som du finder på skat.dk.
-
Hvorfor får jeg ikke noget indbetalingskort?
Det vil typisk være fordi, du har meldt regningen til Betalingsservice.
Så betales den automatisk, uden at du får et indbetalingskort.
-
Hvornår får jeg min ejendomsbidragsbillet?
Vi sender den ud i slutningen af november hvert år.
Du skal betale ejendomsbidragene 1. januar.
Hvis du ikke har meldt regningen til Betalingsservice, sender vi dig et indbetalingskort ca. 14 dage inden.
-
Hvad hvis jeg har købt eller solgt en ejendom?
Når Tinglysningen fortæller os om et ejerskifte, sender vi en ejendoms-bidragsbillet til den nye ejer.
I skal selv sørge for at fordele evt. udgifter mellem køber og sælger.
Det er normalt noget, jeres ejendomsmægler eller advokat kan ordne.
-
Hvem skal jeg kontakte med spørgsmål?
På side 2 af ejendomsbidragsbilletten kan du se, hvem du skal kontakte med spørgsmål om:
- ejendomsbidrag
- statsafgifter
- skorstensfejning
- opkrævningDu er selvfølgelig også velkommen til at kontakte os i Ejendomsskat.
Har du spørgsmål til renovation, skal du kontakte Ressourcer & Genbrug, tlf.
76 81 28 00.Har du spørgsmål til vurderingen, skal du kontakte Vurderingsstyrelsen, tlf.
72 22 16 16. -
Hvad er den midlertidige indefrysning af grundskyld 2018-23?
Siden 2017 har boligejere kunnet låne til eventuelle stigninger i deres grundskyld. Indefrysningsordningen har hidtil ligget i kommunerne.
I 2024 kommer der nye boligskatteregler. De betyder, at Skatteforvaltningen overtager ansvaret for nye indefrysningslån. Derudover udvides ordningen, så du også låner til eventuelle stigninger i både grundskyld og ejendomsværdiskat.
Der kommer også renter på nye lån fra 2024.
Lån oprettet for 2023 eller tidligere skal fortsat betales tilbage til kommunen. Det er også kommunen, der kan oplyse, hvor meget du evt. har lånt til og med den 31. december 2023.