Søg hjemme­hjælp

Har du brug for hjælp til din personlige pleje eller svært ved at klare praktiske opgaver i hjemmet som rengøring, vask og indkøb? Så kan du søge hjemmehjælp.

  • Hvordan søger jeg?

    Kontakt en visitator i Myndighedsafdelingen, som sammen med dig vurderer dit behov for hjemmehjælp. Det kan I gøre via telefon, hjemme hos dig, eller I kan mødes i Myndighedsafdelingen. Tag gerne en pårørende eller en ven med til mødet.

  • Hvilken personlig pleje kan jeg få hjælp til?
    • Komme i og af tøjet
    • Komme op om morgenen og i seng om aftenen
    • Få en middagslur
    • Toiletbesøg
    • Bad
    • Anrette måltider

     

    Du kan få hjælp til de opgaver, du i en periode eller varigt ikke selv kan klare. Målet er at bevare de færdigheder, du har.

  • Hvilken praktisk hjælp kan jeg få?

    Rengøring og vask
    Du kan få hjælp til rengøring hver 14. dag. Det er en individuel vurdering, om du har behov for rengøring og hvor meget. Du kan højst få rengjort 70 m2 og følgende: Et køkken, et badeværelse, et soveværelse, et opholdsrum, en entré og eventuelle gangarealer imellem disse rum. I disse rum kan vi støvsuge, tørre støv af, vaske gulv og gøre køkken og bad rent.

    Du kan også få hjælp til f.eks. tøjvask, skift af sengelinned, rengøring af køleskab - alt sammen efter behov.

    Indkøb
    Du kan få hjælp til indkøb, hvis du ikke selv kan bringe dine varer hjem og ikke bor sammen med andre voksne, der kan klare denne opgave.

    En gang om ugen kan du få bragt dagligvarer hjem. Kommunen betaler gebyret for at få varerne bragt ud. Du kan også få hjælp til at sætte varerne på plads. Kan du ikke selv bestille varerne telefonisk eller skriftligt, kan du få hjælp af det personale, som i forvejen kommer i dit hjem. 

    Se, hvilke leverandører som Vejle Kommune har aftale med.

    Du kan få hjælp til de opgaver, du i en periode eller varigt ikke selv kan klare. Målet er at bevare de færdigheder, du har.

  • Hvem leverer hjemmehjælpen?

    Du kan frit vælge en leverandør til praktisk og personlig hjælp.

    Du kan vælge mellem følgende tre leverandører:

  • Hvad koster hjemmeplejen?

    Hjemmeplejen er gratis. 

    Du har mulighed for at tilkøbe ekstra hjælp, som du selv skal betale for. Se nærmere information under "Kan jeg købe ekstra hjælp og pleje?"

  • Kan jeg købe ekstra hjælp og pleje?

    Det er muligt at tilkøbe ekstra hjælp ved din leverandør af hjemmepleje. Det vil sige ydelser, som ikke er en del af den hjælp, som du allerede modtager, men som du kan vælge selv at betale, f.eks. ekstra rengøring, vinduespolering, strygning af tøj, snerydning, ledsagelse på ferieture, luftning af hund mv.

    Der er forskel på ydelserne afhængig af, om du bor på et plejecenter eller i eget hjem.

    Vil du vide mere, så henvend dig til din leverandør.

  • Hvad skal jeg gøre, hvis mit behov for hjælp ændrer sig?

    Du skal snakke med din hjemmehjælper eller visitator - både hvis du har behov for mere eller mindre hjælp.

    Vi vurderer løbende den hjælp, du får. Du og leverandøren af hjælpen har pligt til at oplyse, hvis der sker ændringer, som gør, at du eller din ægtefælle bliver i stand til at løse en opgave, som du får hjælp til.

  • Hvilke klagemuligheder har jeg?

    Hvis du vil klage over tildelingen af hjælp, skal du klage skriftligt eller mundtligt til Myndighedsafdelingen.

    Vi skal have din klage senest 4 uger efter, at du har fået vores brev om tildeling af hjælp. 

    Sådan behandler vi din klage
    Vi vurderer, om vi fastholder eller ændrer afgørelsen, og du får skriftligt svar senest efter 4 uger.

    Hvis vi holder fast i afgørelsen, sender vi din klage videre til Ankestyrelsen.

    Klage over leverandør
    Hvis du vil klage over leverandøren, skal du selv kontakte din leverandør.

    Mere information?
    Kontakt Myndighedsafdelingen for nærmere information.

  • Hvad siger loven om hjemmehjælp?

    Du kan finde reglerne for hjemmehjælp i serviceloven, kapitel 16.

  • Indsatskatalog med kvalitetsstandarder og serviceniveau

    Læs om vores serviceniveau, herunder mål og kriterier for at tildele en indsats, lovgrundlag, rettigheder og pligter i indsatskataloget.

    Indsatskataloget er det katalog, som visitator, kommunale og private leverandører, de
    trænende terapeuter, hjemmesygeplejen og de sagsbehandlende terapeuter arbejder ud fra.

  • Sådan fører vi tilsyn med din hjemmehjælp

    Hvis du får praktisk hjælp, personlig pleje eller madservice, skal Myndighedsafdelingen føre tilsyn med din hjælp.

    Vi kommer uanmeldt.

    Tilsynet sikrer, at du får den hjælp, du har krav på. Samtidig ønsker vi at vide, hvordan du oplever hjælpen.

    Når vi har gennemført et vist antal tilsyn, mødes vi med leverandøren for at tale om evt. problemstillinger. Det vil ikke være alle, der modtager hjælp, som vil få tilsynsbesøg.

    Senior-og Voksenudvalget følger op på tilsynspolitikken en gang om året.

    Læs tilsynspolitik for Vejle Kommune.

Kontakt Myndighedsafdelingen - hjemmehjælp

Vestre Engvej 51B, 4. sal, Sundhedshuset, 7100 Vejle
Tlf. 76 81 80 82
  • Telefontid
  • Mandag-torsdag kl. 8.30-11.00
  • Fredag kl. 8.30-11.00

E-mail: sundhedsfagligtteamk@vejle.dk

Brug Digital Post, hvis du sender personlige oplysninger.

  • Fremmøde
  • Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
  • Fredag kl. 8.30-14.00

Sidst opdateret: 25. april 2017