Pasning til børn med særlig behov
Har dit barn særlige behov? Så har vi specialinstitution Solen, minigrupper i forskellige institutioner og dobbelt dagplejeplads. Det er et visitationsudvalg, der vurderer, hvilket tilbud der passer til dit barn.
Hvad gør jeg som forældre og hvordan fungerer processen?
Hvad kan du gøre?
Hvis du mener, at dit barn har et særligt behov for pasning, kan du tage en snak med lederen fra daginstitutionen, dagplejen eller sundhedsplejersken.
Det er lederen fra daginstitutionen/dagplejen eller småbørnskonsulenten/pædagogisk vejleder, som sender henvisningsskemaet og relevante papirer til sekretæren for visiteringsudvalget.
Visitering til Solen, minigruppe og dobbeltdagpleje foregår på 3 årlige møder, som ligger i april, juni og november.
Processen
Et visiteringsudvalg vurderer, hvilke børn der skal tilbydes en plads i Solen, minigruppe eller en plads i dobbeltdagpleje.
Udvalget ser f.eks. på henvisningsskemaet, eventuelle lægepapirer samt individuelle og faglige vurderinger. De faglige vurderinger udarbejder medarbejdere i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).
Visitering til Solen, minigruppe og dobbeltdagpleje foregår på 3 årlige møder, som ligger i april, juni og november.
Se proceduren for indstilling til visitation i dagtilbud - visitation til specialtilbud og støtte.
Vores mål
Vores mål er, at flest mulige børn deltager i fællesskaber i dagpleje, vuggestue eller børnehave.
Børn med vidtgående handicap kan tilbydes forskellige former for specialpædagogisk hjælp i institutionen. Det betyder, at et barn med f.eks. en funktionsnedsættelse eller et handicap kan trives og udvikles i de almene daginstitutioner og dagplejen.
Alle institutioner arbejder tæt sammen med Sundhedsplejen og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) omkring barnets særlige behov.
Pasning til børn med særlige behov
Minigrupper i daginstitutioner
Hvis dit barn har behov for en særlig indsats, kan en plads i en minigruppe være en mulighed.
Minigrupperne er et tilbud for en lille gruppe på 6-8 børn med behov for en særlig indsats.
Minigrupperne ligger i fem daginstitutioner:
- Borggården i Børkop
- Havnely i Vejle
- Trip Trap Træsko i Vejle
- Ødsted-Jerlev Børnehus i Jerlev
- Søndermarkens Børnehus i Give
Hvordan kommer mit barn i en minigruppe
Hvis dit barn skal tilbydes en plads i en minigruppe, skriver dagtilbudsafdelingen og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) en indstilling, som bliver behandlet på et visitationsmøde.
Minigrupper i daginstitutioner
Minigrupper i daginstitutioner - et tilbud til børn med behov for en særlig indsats
Minigrupper - et tilbud til børn med behov for en særlig indsats
Vi vil skubbe til grænserne for fællesskabet – for vi vil inklusion
– Sådan står der i vores Børne- og Ungepolitik. Inklusion er en klar værdi og ambition for vores
arbejde.
Inklusion handler om, at alle børn og unge skal deltage i fællesskaber, der giver den enkelte værdi socialt, personligt og fagligt. Samtidig er målet, at flest mulige børn og unge deltager i lokale, almene fællesskaber. Men der vil være børn og unge, der ikke alene profiterer af de almene
fællesskaber, men også kan have brug for en særlig indsats i en kortere eller længere periode.
Det gælder for alle børn – også på småbørnsområdet.
Denne folder beskriver minigrupperne i Vejle Kommune, som er et tilbud til børn med behov
for en særlig indsats.
I Vejle Kommune har vi fem daginstitutioner med minigrupper. Minigrupperne er etableret under
Dagtilbudsloven, som bl.a. beskriver, at kommunens pædagogiske tilbud til børn skal fremme
børnenes udvikling og trivsel samt forebygge eksklusion, så barnet oplever sig som del af fællesskabet. Tilbuddene er etableret som en del af kommunens forebyggende og støttende indsatser til børn med særlige behov1). (1) § 1, LBK nr. 1240 af 29. oktober 2013 af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven)).
Minigrupper – Formål og overordnede rammer
Formål
Minigrupperne skal skabe rammer for tryghed, trivsel, læring og udvikling hos børn med behov
for en særlig indsats. Dette sker ved, at der på baggrund af specialpædagogisk viden tilrettelægges en indsats med udgangspunkt i de ressourcer, kompetencer og potentialer, det enkelte barn har. Der er i minigrupperne særligt fokus på at opbygge nære relationer mellem børnene og de voksne omkring barnet.
Overordnede rammer
Minigrupperne er beliggende i helt almindelige daginstitutioner, som hver især har tilrettelagt et
tilbud for en lille gruppe på 6-8 børn med behov for en særlig indsats. Fællestrækkene for minigrupperne er beskrevet i dette hæfte.
Et nøgleord for minigrupperne er overskuelighed, som dækker over flere ting:
- Den fysiske indretning er enkel
- Støjniveauet er afdæmpet
- Der er flere ressourcer til at støtte, guide og vejlede - så der er mulighed for at tilrettelægge en pædagogisk indsats med udgangspunkt i det enkelte barn.
Der er desuden et tæt forældresamarbejde, så der tilstræbes en sammenhæng i børnenes liv.
Minigrupper - Målgruppe og det pædagogiske indhold
Målgruppe
Minigrupperne er målrettet børn i alderen fra tre år til skolestart, der af forskellige årsager har svært ved at udvikle sig og trives i større børnegrupper.
Det kendetegner børn i minigrupperne, at de har brug for ekstra vejledning, ro og nærvær. Børnenes udfordringer kan være meget forskellige. De kan være i vanskeligheder af fysisk, psykisk eller adfærdsmæssig karakter, ligesom de kan være i vanskeligheder i forhold til at tilpasse sig forventningerne i sociale sammenhænge. Børnene kan derfor fx have brug for:
- Særlig støtte til at indgå i sociale relationer
- Særlig støtte til kommunikation
- Særlig tydelig guidning
- Høj grad af struktur og forudsigelighed.
Det kendetegner desuden børnene, at de også lærer og udvikles gennem socialt samvær med
daginstitutionens øvrige børn.
Det pædagogiske indhold
Vi møder barnet ud fra dets individuelle forudsætninger og herudfra planlægges relevante udfordringer, som er med til at skærpe nysgerrigheden og give barnet mod på at lære nyt.
Pædagogikken er præget af struktur og forudsigelighed med udgangspunkt i det enkelte barns behov. Vi fremhæver og bygger videre på det, som barnet allerede kan, dets potentialer og ressourcer. Der laves, med inddragelse af forældre og andre fagpersoner, en konkret og individuel handleplan2) for den pædagogiske indsats omkring barnet. (2)Retningslinjerne for arbejdet med handleplaner er beskrevet på side 9.)
Det pædagogiske arbejde skal skabe forudsætninger for, at barnet inkluderes i børnefællesskabet i daginstitutionen. Dette sker ved at barnet støttes i at mestre deltagelse i børnefællesskaberne.
Minigrupper – Fællesskabet og samarbejdspartnere
Minigruppen i fællesskabet
Børn i minigrupper indgår i aktiviteter med de øvrige børn i daginstitutionen, hvor det er muligt,
og hvor udfordringerne svarer til barnets behov og potentialer. Dette kan foregå såvel i som
udenfor minigruppen og giver derved mulighed for at skabe læringsrum både i en mindre enhed
og med støtte i det store fællesskab. Der arbejdes bevidst med venskaber på tværs af børnegrupperne med fokus på ligeværd i fællesskaberne, ligesom barnet vil opleve at være en del af det lille fællesskab i minigruppen.
Hele institutionen ses som en enhed med en fælles kultur og et fælles pædagogisk grundlag.
Minigruppen indgår derfor også i projekter på tværs af huset - det være sig læreplaner, traditioner, fællessamlinger, hverdagsaktiviteter, emneuger mv. Den pædagogiske praksis i minigruppen kan dog variere, da det altid vil være med udgangspunkt i det enkelte barn og gruppens behov.
Samarbejdspartnere
For kontinuerligt at skærpe den pædagogiske indsats omkring barnet samarbejder personalet i minigrupperne med andre faggrupper om barnet. Der er et tæt samarbejde med PPR, hvor personalet i minigrupperne løbende kan få sparring fra og gå i dialog med:
- Psykologer
- Tale-hørekonsulenter
- Fysio-/ergoterapeuter
- Socialfaglige rådgivere
- Småbørnskonsulenter
- Pædagogiske vejledere
- Sprogvejledere
Derudover samarbejdes der med Familie- og handicapafdelingen og Sundhedsplejen, i det omfang det er relevant.
Minigrupper – Den gode sammenhæng mellem daginstitution og skole
Den gode sammenhæng mellem daginstitution og skole
For børn i minigrupper er der særligt fokus på at sikre en god sammenhæng mellem daginstitution og skole. Der er lavet en samarbejdsaftale vedr. børn i minigruppers overgang til skole, som er beskrevet herunder. Udover disse retningslinjer kan der aftales yderligere vedrørende den konkrete overgang for det enkelte barn.
Samarbejdsaftale om overgangen til skole for børn med behov for en særlig indsats
Forberedende møde
Året før skolestart indkaldes der til et forberedende møde, hvor daginstitutionslederen er ansvarlig for at indkalde barnets distriktsskoleleder, en relevant repræsentant fra PPR og forældrene. Der drøftes såvel børn, der med sikkerhed skal starte i skolen det efterfølgende år, som børn, hvor der overvejes skoleudsættelse.
Formålet med mødet er at give distriktsskolelederen en relevant viden om det kommende barns
behov og potentialer, så han/hun med vejledning fra PPR og Unge bedre kan træffe beslutning om eventuel henvisning til visitation til specialtilbud eller henvisning til supplerende undervisning på distriktsskolen. Derved lettes barnets overgang til skole, og barnet sikres det læringstilbud, der er behov for.
Minigrupper – Den gode sammenhæng mellem daginstitution og skole
Mødet afholdes senest seks måneder før barnet skal starte i skole, herunder også før-skole og
rullende skolestart. Dog senest d. 1. november for børn, der skal starte d. 1. august.
Daginstitutionen udarbejder et beslutningsreferat fra mødet og udsender det til mødedeltagerne.
Distriktsskolelederen er tovholder på barnets skolestart
Efter det forberedende møde om skolestart, er det distriktsskolelederen, der er tovholder på
barnets skolestart. Herunder har distriktsskolelederen ansvaret for en eventuel henvisning
til visitation til specialtilbud eller supplerende undervisning.
Når det er besluttet, hvilket skoletilbud barnet skal starte på, tilrettelægges overgangen i samarbejde med den skole, der skal modtage barnet.
Den samlede samarbejdsaftale vedr. overgang mellem dagtilbud og skole for børn med særlige
behov findes her.
Minigrupper – Visitation og handleplaner
Visitation til minigrupperne
PPR rådgiver og vejleder daginstitutionslederen forud for henvisningen til visitationsudvalget og bidrager med de fornødne faglige vurderinger.
Obligatoriske vurderinger til visitation til minigruppe:
- Pædagogisk vurdering (af småbørnskonsulent/pædagogisk vejleder)
- Psykologisk vurdering (psykolog)
- Efter behov: Supplerende vurdering fra anden faggruppe
Alle vurderinger skal være til stede for at lederen kan lave en henvisning.
Inden der kan fremsendes en henvisning skal nedenstående være opfyldt:
- Daginstitutionen sikrer, at der har været afholdt et konsultativt møde, hvor det drøftes,
hvorvidt barnet er i målgruppe til minigruppe. - Daginstitutionen sikrer, at der har været afholdt et møde med barnets forældre. Her deltager forældre, institutionsleder (der hvor barnet går) og relevante aktører fra PPR.
- Daginstitutionen sikrer forældrenes samtykke og beder i god tid inden visitationsmødet én
medarbejder fra PPR om at iværksætte de nødvendige vurderinger. - Daginstitutionslederen skal på baggrund af anbefaling fra PPR og efter accept fra forældrene udarbejde en henvisning til visitation.
Såfremt barnet ikke er indskrevet i en dagsinstitution, er det småbørnskonsulenten, der laver henvisningen og sikrer kontakten til barnets forældre, inkl. samtykke
Formand for visitationsudvalget
Mette Riis Møller, Pædagogisk konsulent for specialpædagogik og inklusion, Dagtilbud
E-mail: metrm@vejle.dk
Sekretær for visitationsudvalget
Charlotte Nielsen, Sekretær i PPR
E-mail: chani@vejle.dk
Handleplaner
Senest tre måneder efter opstart skal personalet i minigruppen have udarbejdet en handleplan for barnet. Forældre og relevante fagpersoner fra PPR skal inddrages i udarbejdelsen.
Minigrupper – Statusmøder
Statusmøder
Tre måneder efter opstart og derefter med et fast interval på seks måneder afholdes der statusmøde.
På mødet skal der blandt andet tages stilling til, hvordan det går med at danne og/eller opretholde relationer, og med at sikre at barnet er en del af fællesskabet uden for minigruppen, samt tage stilling til om barnet fortsat har glæde af at være i minigruppen.
På statusmøderne kan følgende personer deltage:
- Forældre
- Personale fra minigruppen
- Sagsbehandler fra Familie- og Handicapafdelingen
- Relevante fagpersoner fra PPR
Se vejledning til udarbejdelse af status og handleplan på næste side.
Folder med minigrupper
Specialinstitution Solen
Hvis dit barn har et specialpædagogisk behov, kan en plads i specialinstitutionen Solen være en mulighed.
Solen er for børn i alderen 1-7 år, som har nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne med behov for en særlig pædagogisk indsats.
Læs mere om Solen på deres hjemmeside.
Dobbelt dagpleje
Dobbelt dagpleje betyder, at barnet får en dobbelt plads – dvs. ét barn tæller for to.
Det er et visitationsudvalg, der vurderer, hvilke børn der skal tilbydes en dobbelt dagplejeplads.