Samarbejdsaftaler om overgangen
Alle børnehaver og skoler har udarbejdet en lokal samarbejdsaftale med aktiviteter i overgangen.
Samarbejdsaftale om den gode overgang fra børnehave til skole
Alle offentlige børnehaver og skoler har udviklet en lokal samarbejdsaftale. Der er taget udgangspunkt i folderen med principper for den gode overgang.
Samarbejdsaftalerne er forskellige fra område til område, f.eks. har nogle skoler rullende skolestart, andre har førskole i SFO'en og nogle børnehaver afleverer børn til mange forskellige skoler.
Det er frivilligt for de private børnehaver og skoler, om de vil deltage i samarbejdsaftalen.
Du kan se samarbejdsaftalen for dit barns børnehave og skole på deres hjemmesider.
Tjeklisten til samarbejdsaftalen
Se tjeklisten
Tjekliste til sikring af sammenhæng mellem lokale samarbejdsaftaler og folderen ”Den gode overgang – fra børnehave til skole”
Praksis for den gode overgang beskrives i samarbejdsaftaler, som afspejler de behov, der måtte være lokalt.
Samarbejdsaftalen skal bidrage til at styrke barnets overgang og skabe et fælles sprog om centrale områder som barnets udvikling og læring, inklusion, skoleparathed og overgangspædagogik.
Alle kommunale børnehaver og skoler i Vejle Kommune skal være omfattet af en samarbejdsaftale. Private kan være deltagere. Aftalen tager udgangspunkt i folderen ”Den gode overgang - fra børnehave til skole” og udarbejdes i samarbejde mellem børnehaver og skoler.
Der har i mange år været fokus på overgangen mellem børnehaver og skoler i Vejle Kommune, og derfor skal arbejdet med samarbejdsaftalen tage udgangspunkt i gode eksisterende lokale løsninger.
Samarbejdsaftalen skal fremover bygge på tre perspektiver, som skal tænkes ind i arbejdet med overgange med udgangspunkt i barnets perspektiv. Samarbejdsaftalen skal fornyes hvert år og ligge tilgængelig på børnehaver og skolers hjemmesider.
For hver samarbejdsaftale skal det afklares, hvilke parter der indgår i aftalen. Antallet af parter i samarbejdsaftalen kan variere. Det kan spænde fra én børnehave og én skole til flere parter afhængigt af lokale forhold. Samarbejdsaftalen omfatter de primære samarbejdspartnere og kan pr. definition ikke omfatte alle børn. Hvis en skole generelt modtager et større antal børn (over fire om året) fra en børnehave, som ikke er omfattet af samarbejdsaftalen, skal den modtagne skole og børnehave lave en generel aftale, om hvordan børnene sikres en god overgang med udgangspunkt i aftalen for skolen. Hvis en skole derimod modtager et mindre antal børn, skal børnehaven i dialog med skolen og konkret forholde sig til, hvorledes disse børn sikres en god opstart på skolen med udgangspunkt i aftalen for skolen.
I Vejle Kommune skal følgende tre perspektiver tænkes ind i arbejdet med overgange:
Barnets perspektiv – I børnehøjde
- Barnets stemme skal bringes i spil ved overgangen til det nye
- Barnet føler sig tryg i overgangen
- Barnet inddrages, støttes og oplever at være parat og kunne begå sig i skolen
- Barnet oplever, nærværende voksne, der lytter til og taler med barnet og sikrer barnets deltagelse i fællesskabet
De professionelles perspektiv – Vi står på tæer
- De professionelle kender hinandens pædagogiske praksis
- De professionelle i børnehaver og skoler arbejder på systematiske måder, som giver barnet en oplevelse af genkendelighed
- Læring og læringsmiljøer tilrettelægges, så de både tilgodeser og udfordrer det enkelte barn
- Arbejdet organiseres, så forældrene føler sig inddraget og får mulighed for at deltage
Forældrenes perspektiv – Forældrene på banen
- Forældre inddrages så tidligt som muligt i barnets overgang
- Forældre betragtes som sparringspartnere og medvirker til at skabe sammenhæng i overgangen
- Forældre inddrages aktivt og ligeværdigt som medspillere om deres barns læring og udvikling både socialt og fagligt
Ved udarbejdelse af en samarbejdsaftale er der følgende opmærksomhedspunkter:
FORBEREDELSE – Vi har:
- Afklaret hvilke børnehaver og skoler i vores område, der er omfattet af vores lokale aftale.
- Læst folderen ”Den gode overgang - fra børnehave til skole” og drøftet de tre værdier, de tre perspektiver (fra side 1) og de ”otte kompetenceområder”, som er centrale for barnet i overgangen.
- Set tegnefilmen ”Williams overgang - fra børnehave til skole” og andet tilhørende dialogmateriale på www.vejle.dk/overgange.
- Drøftet vores egne erfaringer med overgange (herunder evt. eksisterende samarbejdsaftaler) og forholdt os til, hvordan de enkelte aktiviteter understøtter målene. Hvilke bør vi fastholde? Er der nogen vi bør nedprioritere?
- Drøftet om vi har nogle særlige målsætninger for overgangen med vores samarbejdspartnere.
INDHOLD I AFTALEN – Vi har taget stilling til:
- Hvordan forholder vi os til de overordnede målsætninger – og til evt. lokale målsætninger?
- Hvilke forventninger og opgaver der er til forældre?
- Hvilke aktiviteter vi skal iværksætte for at nå målene? – Og hvad vil vi opnå?
- Hvem der skal løse hvilke opgaver: Forældre, børnehaven og/eller skolen?
- Hvordan vi får lagt den bedste årsplanlægning (årshjul) i forhold til de konkrete aktiviteter, evaluering mv.?
- Hvordan skolen kan sikre en god overgang for børn fra andre daginstitutioner, end dem der er omfattet af aftalen?
- Hvordan børnehaven sikre en god overgang for de børn, der ikke er omfattet af aftalen
OPFØLGNING – Vi vil:
- Evaluerer aftalen. Hvordan vil vi evaluere på aftalen og de enkelte mål og aktiviteter?
Hvem, hvad og hvornår? - Aftale hvordan samarbejdsaftalen skal formidles – til hvem og hvem gør det? Skal der udarbejdes yderligere informationsmateriale?
- Aftale hvem der lægger samarbejdsaftalen på vores hjemmeside?
- Hvis opgaver skal løses af andre end os selv (f.eks. forældre), skal det aftales, hvem der har ansvaret for at støtte parten i at kunne løse opgaven.