Kvalitetsstandard for behandling af alkoholmisbrug og stofmisbrug 2024-2026

Få overblik over kvalitetsstandarden for behandling af alkohol- og stofmisbrug efter §§ 101, 141 og 142 – gældende 2024–2026.

Formål med kvalitetsstandarden

Denne kvalitetsstandard indeholder en samlet information om de tilbud og ydelser, som Vejle Kommune tilbyder borgere, der ønsker social og sundhedsfaglig behandling for stof- og/eller alkoholmisbrug. Formålet med kvalitetsstandarden er at beskrive Vejle Kommunes serviceniveau. Borgeren skal kunne se, hvilken service der kan forventes, når der er brug for behandling af misbrug. Det skal bemærkes, at det alene er kvalitetsstandarden for den socialfaglige del af stofmisbrugsbehandlingen, som skal godkendes af kommunalbestyrelsen. Det er alligevel besluttet at vedlægge beskrivelse af både stof- og alkoholbehandling, hvor både social- og sundhedsfaglig del er beskrevet.

Lovgrundlag

Serviceloven

§ 101. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde behandling af stofmisbrugere.

Stk. 2. Tilbud efter stk. 1 skal iværksættes senest 14 dage efter henvendelsen til kommunen.

Stk. 3. Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold fastsætter i en bekendtgørelse regler om behandling efter stk. 1 og 2 af stofmisbrugere under 18 år i særlige tilfælde.

Stk. 4. En person, der er visiteret til behandling, kan vælge at blive behandlet i et andet offentligt behandlingstilbud eller privat behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, der er visiteret til efter stk. 1.

Stk. 5. Fristen efter stk. 2 kan fraviges, hvis personen vælger at blive behandlet i et andet offentligt eller privat behandlingstilbud end det, kommunalbestyrelsen har visiteret til efter stk. 1.

Stk. 6. Retten til at vælge efter stk. 4 kan begrænses, hvis hensynet til stofmisbrugeren taler for det.

Jævnfør bekendtgørelsen til §101 skal der, senest 1 måned og igen 6 måneder efter afsluttet behandlingsforløb, ske en opfølgning. I praksis tilbydes borgerne at blive telefonisk kontaktet mhp opfølgning i forhold til behandlingsmål. Ved behov tilbydes borgere genoptaget behandling.

Sundhedsloven

§ 142. Kommunalbestyrelsen tilbyder vederlagsfri lægelig behandling med afhængighedsskabende lægemidler til stofmisbrugere.

Stk. 2. En samtale i henhold til stk. 1 skal finde sted senest inden iværksættelse af stofmisbrugsbehandling efter denne lov eller efter lov om social service.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen tilbyder personer, som har et stofmisbrug, vederlagsfri lægelig behandling med afhængighedsskabende lægemidler.

Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om lægelig behandling i henhold til stk. 3 ved at etablere behandlingstilbud på egne institutioner eller ved indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser, regionsråd eller private institutioner.

Stk. 5. Regionsrådet stiller efter aftale med de enkelte kommunalbestyrelser i regionen behandlingstilbud m.v., jf. stk. 3, til rådighed for kommunerne og yder faglig bistand og rådgivning.

Stk. 6. Behandling i henhold til stk. 3 skal iværksættes, senest 14 dage efter at en person, som ønsker at komme i stofmisbrugsbehandling, har henvendt sig til kommunen med ønske om at komme i lægelig behandling med afhængighedsskabende lægemidler.

Stk. 7. En person, som er visiteret til behandling i henhold til stk. 3, kan vælge at blive behandlet på en anden offentlig eller privat institution end den, hvortil bopælskommunen har visiteret, medmindre der er tale om lægelig behandling med diacetylmorfin (heroin). En institution kan afvise at modtage en person, som har valgt institutionen.

§141 Kommunalbestyrelsen tilbyder vederlagsfri behandling til alkoholmisbrugere.

Stk. 2. Alkoholbehandling skal iværksættes senest 14 dage efter, at alkoholmisbrugeren har henvendt sig til kommunen med ønske om at komme i behandling.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling i henhold til stk. 1 ved at etablere behandlingstilbud på egne institutioner eller ved indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser, regionsråd, jf. stk. 4, eller private institutioner.

Stk. 4. Regionsrådet stiller efter aftale med de enkelte kommunalbestyrelser i regionen behandlingspladser m.v., jf. stk. 1, til rådighed for kommunerne og yder faglig bistand og rådgivning.

Stk. 5. Socialtilsynet, jf. lov om socialtilsyn, godkender og fører driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder, jf. stk. 3. Socialtilsynet skal ved godkendelse af og driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder benytte sig af den aktuelt bedste faglige viden om metoder og indsatser.

Stk. 6. Kommunalbestyrelsen kan alene tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling, jf. stk. 1 og 3, på alkoholbehandlingssteder, som er godkendt efter § 5 i lov om socialtilsyn, jf. stk. 5. For behandlingssteder, som en kommunalbestyrelse ikke selv har etableret, gælder endvidere, at behandlingsstedet skal have en aftale med minimum én kommune for at kunne indgå i kommunalbestyrelsens tilbud om alkoholbehandling.

Stk. 7. Behandling og rådgivning til alkoholmisbrugere skal ydes anonymt, hvis alkoholmisbrugeren ønsker det.

Der er ikke lovkrav om opfølgning efter afsluttet behandlingsforløb på alkoholområdet. I Rusmiddelcentret er det alligevel besluttet at gennemføre telefonisk opfølgning indenfor 3 måneder efter afsluttet behandling. I den forbindelse spørges til behandlingsmål og der tilbydes ved behov evt. genindskrivning.

Klageadgang

Borgeren har mulighed for at klage over indsatsen og RusmiddelCenter Vejle er forpligtet til at vejlede borgeren om klagemuligheder. 

Borgeren kan ligeledes få hjælp af andre til at klage – eksempelvis familie, en ven eller en eventuel værge. En klage kan formuleres mundtligt eller skriftligt.

 

Klageadgang i forbindelse med afgørelse

Hvis borgeren er uenig i den afgørelse, som RusmiddelCenter Vejle har truffet om behandling, kan borgeren klage til centerleder over afgørelsen. Dette kan f.eks. være, hvis der er givet afslag på behandling, hvis borgeren mener, at den visiterede behandling ikke matcher behovet, eller hvis tidsfristen for tilbud om behandling på 14 dage ikke er overholdt. Ved afgørelser tilbydes borgeren at få denne på skrift inkl. en skriftlig klagevejledning. Ved afgørelser, som er afslag på ansøgning, vil denne blive sendt til borgerens e-boks sammen med en skriftlig klagevejledning. Klagen skal modtages af rusmiddelcentret indenfor 4 uger efter afgørelse om behandlingstilbud er truffet. Rusmiddelcentret har herefter 4 uger til at revurdere afgørelsen. Hvis den oprindelige afgørelse fastholdes, gives besked til borgeren og afgørelsen sendes til Ankestyrelsen med henblik på uvildig vurdering og afgørelse.

Klagen skal modtages senest 4 uger efter afgørelsen, der klages over.

Klager vedrørende personalet eller ledelse af tilbuddet

Klager vedrørende personalet eller personalets opførsel skal rettes til den lokale afdelingsleder på 76819000. Hvis borgeren ikke er tilfreds med, hvordan klagen behandles, kan borgeren gå videre med klagen til centerleder.

En klage kan fremsættes både mundtligt eller skriftligt til:

Centerleder
RusmiddelCenter Vejle
Boulevarden 19 AB, 7100 Vejle
Telefon 76819000

 

Klageadgang i forbindelse med den medicinske behandling

Principielt kan der ikke klages over den medicinske behandling, men det er muligt for borgeren selv at henvende sig til Styrelsen for Patientklager www.stpk.dk ,hvor borgeren kan modtage rådgivning.

Rammer for frit valg

En borger, der er visiteret til ambulant eller døgn-stofmisbrugsbehandling, kan vælge at blive behandlet i et andet offentligt behandlingstilbud eller privat godkendt behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, der er visiteret til. (jf Serviceloven § 101 stk. 4). Retten til at vælge kan begrænses, hvis hensynet til borgeren taler for det. (jf. Serviceloven § 101 stk. 6).

Retten til valg af ambulant behandlingstilbud for alkoholmisbrug begrænses ikke, da der er frit valg for behandlingssted. (jf Sundhedsloven § 141). Når det drejer sig om visitation til døgnbehandling af alkoholmisbrug, da gælder fritvalgsordningen ikke.

Tilsyn

Der foretages eksternt uvildigt tilsyn på RusmiddelCenter Vejle og andre tilbud til rusmiddelbehandling, jf. lov om socialtilsyn § 4 stk. 2. Formålet er at sikre, at borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med tilbuddenes formål efter lov om social service. Der foretages tilsyn på tilbuddene mindst en gang om året.

Det bemærkes, at Socialtilsynet har ansvaret for den socialfaglige indsats på både alkohol- og stofområdet. Det er fortsat Styrelsen for Patientsikkerhed, som har ansvaret for tilsyn af den sundhedsfaglige indsats på alkohol- og stofområdet.

Borgere har mulighed for at henvende sig anonymt til Socialtilsynets whisleblower-ordning på e-mail - socialtilsynsyd@fmk.dk 

Overordnede mål, værdier og organisering af indsatsen

Mål og værdier

Indsatsen i rusmiddelbehandlingen tager udgangspunkt i, at alle borgere skal tilbydes let tilgængelig, koordineret og professionel hjælp. Dette indebærer, at borgeren møder medarbejdere, der har målrettet uddannelse og kompetence til at tilbyde en individuel og koordineret indsats. Alle skal kunne henvende sig med et ønske om hjælp uden at opleve bureaukratiske barrierer eller at ”falde mellem to stole”. Pårørende og netværk inddrages i indsatsen i det omfang borgeren ønsker det. Indsatsen tager afsæt i fælles værdier og mål.

Værdierne er:

  • Det enkelte menneske er en tænkende, følende og handlende person, der udvikler og udfolder sig under ansvar og hensyntagen til sine medmennesker og omgivelser
  • Det enkelte menneske har ret og pligt til at have indflydelse og ansvar for sin egen livssituation
  • Misbrug og afhængighed af rusmidler forstås i perspektiv af biologiske, psykologiske, sociale og kulturelle årsager
  • Den gode relation til mennesket bygger på empati, tillid og respekt for den enkeltes integritet
  • Omdrejningspunktet for den gode relation er at skabe motivation og grundlag for ændringer gennem en ligeværdig alliance
  • Det enkelte menneske tager, ud fra egne ressourcer og færdigheder, ansvar for de ændringer, der bringer personen i en rolle i samfundet, hvor han/hun kan fungere tilfredsstillende
  • Målet for ændringer kan være uafhængighed eller rette sig alene mod forbedret livskvalitet

 

Formål med behandlingen er:

At borgerne ophører, reducerer eller stabiliserer deres eksperimenterende brug eller misbrug af rusmidler og opnår at leve det liv de ønsker med eller uden brug af rusmidler.

Målene er:

  • At borgere ophører, reducerer eller stabiliserer brug af rusmidler
  • At borgere undgår tilbagefald efter afsluttet behandling
  • At borgerne styrker deres personlige trivsel mhp at opnå bedret livskvalitet
  • At borgerne styrker deres nære relationer
  • At den enkelte sikres social integration herunder tilknytning til arbejdsmarkedet

I rusmiddelcentret arbejdes der rehabiliterende med afsæt i borgerens mål ud fra en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats.

Der foretages lovpligtige indberetninger til Danmarks Statistik om behandlingsindsatsen på RusmiddelCenter Vejle.

Organisering

RusmiddelCenter Vejle er Vejle Kommunes tilbud til kommunens borgere om behandling for misbrug af alkohol og/eller stoffer.

Behandlingsindsatsen er beliggende på to separate adresser i Vejle by. Alkoholbehandling for voksne samt rusmiddelbehandling for unge under 25 år er beliggende på Boulevarden 19 AB, 7100 Vejle.

Stofmisbrugsbehandling for voksne er beliggende på Horsensvej 35, 7100 Vejle.

Sagsforløb

Visitation

Borgere, pårørende eller øvrige kan henvende sig direkte til RusmiddelCenter Vejle uden forudgående visitation eller henvisning. Henvendelse kan ske enten telefonisk eller ved personligt fremmøde i åbningstiden eller ved skriftlig henvendelse. For yderligere information se RusmiddelCenter Vejles hjemmeside www.vejle.dk/rusmiddelcentervejle

Henvendelse til visitationen på tlf. 76 81 90 00

Ved ønske om rådgivning, vejledning eller behandling får borgeren tilbudt samtale med en visitator på RusmiddelCenter Vejle. Formålet med visitationen er gennem udredning at sikre den rette behandlingsindsats. Det er muligt at få 1-2 anonyme rådgivningssamtaler – uden indskrivning.

Visitationen omfatter 1-2 udredningssamtaler, hvor borgeren i samarbejde med visitator kortlægger rusmiddelsituation og -historik. Der vil være særligt fokus på familier med børn grundet den skærpede underretningspligt, hvor medarbejdere i offentligt virke (rusmiddelbehandling) er forpligtet til at underrette familieafdelingen, hvis der er formodning om et barns mistrivsel (information herom på hjemmesiden samt mundtlig orientering ved samtaler i forløbet). Visitationen danner grundlag for den videre planlægning af behandlingsindsatsen.

Der lægges i visitationen vægt på, at borgeren medvirker ved behandling af sin sag, at der bevilges indsatser på et ensartet og objektivt grundlag, at sagsbehandlingen forløber let og smidigt, og at der i sagsbehandlingen samarbejdes med alle relevante interessenter.

Behandlingsindsats

I alle indsatsplaner er indskrevet målsætning for behandlingsforløb og ved udskrivning status for målsætningen. 

Alle borgere er inddraget i udarbejdelsen af indsatsplanen. Der foretages kontinuerlig opfølgning af indsatsplanerne og justeringer ift. plan og indsats foregår i samarbejde med borgeren.

Når en borger henvender sig til RusmiddelCenter Vejle med ønske om behandling for misbrug af rusmidler skal RusmiddelCenter Vejle iværksætte, at borgeren kommer i behandling inden for 14 dage. Fristen løber fra første personlige henvendelse, hvad enten den har form af personligt fremmøde, telefonopkald eller skriftlig henvendelse.

Fristen for iværksættelse af alkohol- og stofmisbrugsbehandling inden for 14 dage gælder kun i forhold til kommunens tilbud om ambulant rusmiddelbehandling. Vælger borgeren at blive behandlet for sit misbrug i et andet behandlingstilbud end det, der er visiteret til, vil det ikke altid være muligt for kommunen at iværksætte en behandling inden for fristen.

Opfølgning

Opfølgning på borgernes behandlingsforløb skal ske senest 1 måned og igen 6 måneder efter, at behandlingsforløbet er afsluttet – jf. lovgivningen for stofmisbrugsbehandling. De borgere, som er omfattet af opfølgningen, er borgere, der har afsluttet et behandlingsforløb med status som ”færdigbehandlet”, udskrevet til ”andet tilbud”, udskrevet til ”hospital” eller udskrevet med ”anden årsag” til afsluttet behandling.

På alkoholområdet er det ikke et lovgivningsmæssigt krav at gennemføre opfølgning efter afsluttet behandling. RusmiddelCentret har imidlertid besluttet at gennemføre tilsvarende på alkoholområdet 3 mdr. efter afsluttet behandling.

Alle borgere bliver orienteret om tilbud om opfølgningssamtale efter afsluttet behandling.

Døgnbehandling

RusmiddelCenter Vejle visiterer kun til døgntilbud, som er godkendt, og er opta­get på tilbudsportalen. Derudover visiteres der kun til døgntilbud, som rusmiddelcentret vur­derer, harmonerer med de værdier, faglige standarder og det serviceniveau, som rusmiddelcentret anbefaler og kan stå inde for.

For årene 2022-25 er fra Sundhedsministeriet bevilget økonomiske midler til et begrænset antal døgnbehandlinger på Ringgården med særligt fokus på dobbeltbelastede (alkoholmisbrug og komplicerende personlighedsforstyrrelser). 

Personale

Behandlingen i RusmiddelCenter Vejle tilbydes og udføres af fagligt kompetente medarbejdere, som løbende opkvalificeres via efteruddannelse og supervision. Med fagligt kompetente medarbejdere menes medarbejdere minimum med social- eller sundhedsfaglig grunduddannelse (socialrådgivere, pædagoger, social og sundhedsassistenter, misbrugsvejleder, sygeplejersker, læger og psykolog).

Regler for betaling af kost, logi og takster

Ambulant rusmiddelbehandling er gratis for borgere i Vejle Kommune

Ambulant rusmiddelbehandling er gratis for borgere i Vejle Kommune.

I forbindelse med døgnbehandling for stofmisbrug betales for kost og logi. Når egenbetalingen fastsættes, sker det på grundlag af en konkret vurdering af den enkelte borgers økonomi. Dog er der en politisk beslutning i Vejle Kommune om, at der skal være et minimums-rådighedsbeløb til borgeren på 2.823,00 kr. Heraf fratrækkes i alt 1000,00 kr. til aktiviteter og transport i Vejle Kommunes interne botilbud, hvorefter rådighedsbeløbet er 1.823,00 kr. Borgeren betaler ikke for logi på et døgntilbud, hvis der samtidig betales til egen bolig.

Borgeren skal selv afholde udgifter til kost, aktivitet og transport (ca. 2500,- pr. mdr.) og selv afholde udgiften til øvrigt forbrug. Det er jf. Sundhedsloven vederlagsfrit for alkoholmisbrugende borgere at modtage døgnbehandling, hvorfor der ikke opkræves for kost og logi hos denne borgergruppe.

Taksterne for øvrige døgntilbud findes på www.tilbudsportalen.dk

Monitorering af effekter

Det er vigtigt fortløbende at monitorere behandlingsmæssige effekter i rusmiddelcentret med henblik på løbende justering af indsatsen. Dette er væsentligt i forhold til det enkelte borgerforløb, men også i et mere overordnet organisatorisk perspektiv, så tilbuddene matcher borgernes og de samfundsmæssige behov. Rusmiddelcentret har med afsæt i nationale standarder valgt følgende:

Mål for behandlingen ved afsluttet behandling:

  • 30% af stofmisbrugende borgere over 25 år afsluttes med ophør eller reduceret misbrug (+ evt. stabilisering i substitutionsbehandling)
  • 60% af de unge under 25 år ophører eller reducerer misbruget
  • 50% af alkoholmisbrugende borgere afsluttes med ophør eller reduceret brug

Måling 6 måneder efter afsluttet behandling:

  • For stofborgere over 25 år - ved opfølgningssamtaler 6 måneder efter afsluttet behandlingsforløb (”færdigbehandlet” mv.) har 20% fastholdt udskrivningsstatus
  • For unge under 25 år -  ved opfølgningssamtaler 6 måneder efter afsluttet behandlingsforløb har 50% fastholdt udskrivningsstatus
  • For alkoholborgere – ved opfølgningssamtaler 3 måneder efter afsluttet behandlingsforløb har 40% fastholdt udskrivningsstatus

Behandling for Stofmisbrug

Behandling for alkoholmisbrug

Metodebeskrivelse

Kognitiv metode

Kognitiv metode

Den kognitive metode er en af de mest veldokumenterede metoder til behandling af psykiske symptomer. Metodens hovedformål er at ændre uhensigtsmæssige følelser og adfærd, der hæmmer borgeren i at leve det liv denne ønsker. I den kognitive behandling arbejdes der med den tænkning, som er årsag til de adfærdsmæssige og følelsesmæssige udfordringer. I den kognitive metode arbejdes med at identificere de komponenter, der tilsammen udgør borgerens situationsopfattelse – tanker, følelser, kropslige signaler og adfærd/handling. Dette med henblik på at gøre borgeren i stand til at ændre på uhensigtsmæssige reaktionsmønstre.

MI (Motiverende Interview)

MI metoden er oprindeligt anvendt til alkoholrelaterede problemer og benyttes i dag til flere forskellige psykosociale problemer. Metoden retter sig imod at fremme motivationen gennem optimistisk tilgang over for borgernes evne til at udføre forandringer i livsførelse. Dette gøres ved kontinuerligt i samtaler at have fokus på at fremhæve selvstændighed, styrker og fremskridt.  Her igennem opdager borgeren egne styrker og ressourcer og bliver i stand til selv at finde frem til løsninger. I MI arbejdes der bevidst på at placere ansvaret for forandring hos borgeren selv. 

ACT (Acceptance and Commitment Therapy)

ACT metoden er en videreudvikling af den kognitive metode. Metoden adskiller sig fra den kognitive metode ved at have et særligt fokus på værdier og identitet samt opmærksomhedstræning. I metoden søges at finde ind til det, som giver mening i borgerens tilværelse, for herigennem at lære borgerne at gøre det, som er vigtigt for denne. Metoden arbejder samtidigt med at undgå selvbebrejdelse og søger at finde accept af de tanker borgeren forsøger at bekæmpe og herved at undgå at blive styret af disse.

CRAFT (Community Reinforcement And Family Training)

Craft en systematisk manualbaseret metode, der bygger på at styrke den pårørendes tro på, at livssituationen kan forandres, i forhold til samlivet med den misbrugende. Igennem det forandrede syn på samlivet, styrkes livskvaliteten så den pårørende formår at løfte blikket og få mere overskud til at agere i eget liv. I det systematiske Craft-forløb understøttes kommunikationsfærdigheder hos den pårørende, så denne bliver bedre i stand til at støtte den misbrugende til at søge og indgå i behandling. Som en del af Craft-programmet hjælpes den pårørende til at håndtere og forebygge evt. vold og overgreb i hjemmet. Den pårørende hjælpes også til at forstå tilbagefald hos den misbrugende. Craft bygger på elementer fra MI

NADA

NADA behandling er en supplerede standardiseret behandling ved recovery, stress, afhængighed og psykiske tilstande.

NADA anvendes i behandlingen af bl.a. trang, abstinenser, uro, søvnbesvær koncentrationsbesvær, spændinger, angst og andre psykiske symptomer. Nada er et alternativ eller et supplement til ekstra medicin. Nogle borgere bruger det som en strategi til mestring.

NADA anvendes som alternativ til eller supplement til den øvrige medicinske behandling.

NADA anvendes som støtte-behandling ved reduktion af f.eks. Benzodiazepiner.