Før du går i gang
Inden du bygger, renoverer eller river ned, skal du sikre de nødvendige tilladelser og anmelde dit byggeaffald.
Start her
Skal du bygge eller rive ned?
Tryk på et punkt for at se detaljer.
Du skal (måske) have en tilladelse
Skal du rive ned?
Så skal du måske søge om nedrivningstilladelse. Læs mere her.
Skal du bygge om eller bygge nyt?
Så skal du søge om byggetilladelse, før du går i gang med at bygge. Det gælder uanset, om du vil bygge et nyt hus, en carport eller andet småbyggeri. Læs mere her.
Du skal lave en screening for miljøfarlige stoffer
Før du skaffer dig af med byggeaffald, skal du undersøge, om det indeholder skadelige stoffer som PCB, klorparaffiner, asbest, tungmetaller eller PAH’er. Det kaldes en miljøscreening.
Hvad er en screening?
En screening er en visuel gennemgang af bygningen eller de dele, der skal rives ned eller renoveres.
Du kan læse mere om, hvor de farlige stoffer typisk gemmer sig i byggematerialerne på renover-sikkert.dk og Asbest-huset.dk.
Har du brug for hjælp?
Private virksomheder kan udføre screeningen for dig.
Du skal (måske) lave en kortlægningsrapport
Hvad er en kortlægningsrapport?
Hvis din screening viser tegn på skadelige stoffer, skal der udføres en række test og undersøgelser og laves en kortlægningsrapport. Det kaldes også en miljøanalyse.
Rapporten skal blandt andet indeholde:
- Hvilke stoffer der er fundet baseret på analyser af udtagne prøver
- Hvor materialerne med farlige stoffer findes, evt. med billeder eller tegninger
- Hvordan de farlige stoffer er identificeret, fx via skiltning eller mærkning
- Hvordan materialerne fjernes og håndteres forsvarligt
Har du brug for hjælp?
Private virksomheder kan hjælpe med kortlægningen.
Du skal anmelde dit byggeaffald
Hvad er en anmeldelse af byggeaffald?
- Hvilke typer byggeaffald du har
- Hvor meget byggeaffald du har
- Hvor du regner med at aflevere byggeaffaldet
- Hvordan du håndterer og pakker eventuelle farlige stoffer og materialer
I praksis er det et skema, der skal udfyldes.
Hvem skal anmelde byggeaffald?
Bygherre har det juridiske ansvar for at anmelde byggeaffald til Vejle Kommune. En håndværker eller nedriver kan godt stå for anmeldelsen, men ansvaret ligger stadig hos bygherre.
Alle affaldstyper fra projektet skal anmeldes samlet på bygningsaffald.dk, også hvis flere firmaer er involveret.
Hvor skal byggeaffaldet afleveres?
Når du anmelder dit byggeaffald, skal du oplyse, hvor det afleveres. Modtageren afhænger af affaldstypen – nogle materialer kan genbruges, mens andre skal til forbrænding, deponi eller specialbehandling.
- Genbrug, genanvendelse eller forbrænding: Du kan frit vælge en modtager fx en privat virksomhed, et godkendt modtageanlæg eller en lokal genbrugsplads (hvis du har en virksomhed, skal du betale et erhvervsgebyr for at bruge genbrugspladserne)
- Deponi: Vejle Kommune har anvisningsret og -pligt. Det betyder, at Vejle Kommune bestemmer, hvor du skal aflevere det affald, der skal til deponi
- Farligt affald: Afleveres til speciel behandling ved en virksomhed, som har miljøgodkendelse til at modtage affaldet
- Asbestaffald: Kan håndteres via kommunens henteordning eller afleveres i mindre mængder på genbrugspladsen. Du kan også vælge at bruge en privat transportør, men asbestaffaldet skal afleveres hos DeponiSyd
Skal jeg anmelde mit byggeaffald?
Du skal anmelde dit byggeaffald, hvis:
- Dit bygge- eller anlægsprojekt skaber mere end 1 ton affald
- Du udskifter termoruder fra perioden 1950-1977
Reglerne gælder både private og erhverv.