Når du har fået MitID
Her kan du finde svar på mange spørgsmål om MitID, f.eks. hvad du skal gøre, hvis du har glemt kode eller brugernavn, fået ny telefon eller mistet den.
Ofte stillede spørgsmål om MitID
Har du glemt dit bruger-ID, kan du få det vist i MitID appen sådan her:
- Tryk på menuen i øverste højre hjørne
- Tryk på 'Profil' og 'Bruger-ID' i menuen
- Når du har bekræftet din identitet ved at scanne dit pas og ansigt, kan du se dit bruger-ID
- Du kan også kontakte MitID supporten, som kan oplyse dig om dit bruger-ID. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvare nogle spørgsmål fra CPR.
Har du glemt PIN-koden til din app, eller er din MitID app blevet spærret, skal du genaktivere appen og lave en ny PIN-kode. Du kan selv genaktivere MitID app ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen.
- Åbn appen og tryk på menuen øverst i højre hjørne
- Tryk på 'App-indstillinger' og 'PIN-kode' og 'Glemt PIN-kode?'
- Vælg Brug pas/ID-kort på skærmen "Hvordan vil du skifte din PIN-kode?" og tryk på Næste
- Accepter Vilkår og betingelser – og læs evt. Privatlivspolitikken
- Bekræft din identitet med dit pas/ID-kort
- Vælg herefter en ny PIN-kode.
Andre muligheder:
- Du kan ringe til MitID supporten, som kan sende dig en midlertidig PIN-kode på SMS. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer (gyldigt dansk eller grønlandsk kørekort eller pas) samt besvare nogle spørgsmål fra CPR.
- Har du en MitID i reserve, fx i form af en MitID kodeviser eller en ekstra MitID app, installeret på en anden telefon eller tablet, kan du selv bestille en midlertidig PIN-kode på MitID.dk.
Har du glemt din adgangskode til MitID kodeviser/kodeoplæser, eller er din adgangskode blevet spærret, kan du – hvis du også har MitID appen – logge på MitID.dk og lave en ny adgangskode på din profilside.
Alternativt kan du ringe til MitID supporten, som kan hjælpe dig med at oprette en ny adgangskode, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR.
Har du ikke længere en MitID app på din telefon, eller har du fået ny telefon, skal du aktivere en ny MitID app.
Der findes 3 måder at aktivere din MitID app på:
- Kopier din MitID app til en ny telefon/tablet
- Få ny MitID app med pas
- Få ny MitID app med aktiveringskode fra kommunens borgerservice.
Du kan læse mere om de 3 muligheder på MitID.dk:
Spær dit MitID
Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.
Sådan aktiverer du MitID app
Hvis du har mistet din telefon med MitID appen, og du ikke har et alternativ som fx en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på 3 måder: Du kan enten scanne dit pas og ansigt med MitID appen og på den måde få aktiveret en ny app, du kan kopiere en allerede eksisterende app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app. Husk at bestille tid.
MitID i reserve
Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.
Hvis du har MitID app, kan du logge ind på MitID.dk og bestille en ny kodeviser eller kodeoplæser. Hvis du ikke har MitID app, skal du henvende dig i borgerservice. Husk at bestille tid.
Læs mere på MitID.dk
Hvad kan jeg gøre, hvis jeg ikke har MitID?
Det skal være muligt at være borger i Danmark uden at have MitID. På trods af, at Folketinget har besluttet, at borgere i højere grad skal have mulighed for at betjene sig selv på internettet ved hjælp af MitID, kan der kan være flere årsager til, at en borger ikke kan få udstedt MitID.
Danske offentlige myndigheder har pligt til at give borgere uden MitID adgang til samtlige offentlige services. Borgere uden MitID kan derfor foretage de samme handlinger, ansøgninger og registreringer på lige fod med borgere, som har MitID.
Som tommelfingerregel har du som borger altid mulighed for at bede en offentlig myndighed om at få adgang til en service uden brug af MitID. Så selvom mange offentlige tjenester i dag kræver, at du som borger logger ind med MitID, kan du faktisk foretage de samme handlinger og anmodninger uden brug af MitID.
Hvilke muligheder har jeg?
Skal du foretage ændringer i dine personforhold, fx adresseskift, søge boligstøtte eller bestille feriepenge, kan du møde fysisk op i borgerservice og udfylde de relevante blanketter. Husk at bestille tid.
Mange tjenester kan også tilgås online uden brug af MitID. Har du, fx af din praktiserende læge, fået en henvisning til en speciallæge, kan du lave opslag på behandlere på Sundhed.dk uden at logge på med MitID.
Som studerende kan du foretage uddannelsesvalg på optagelse.dk med og uden brug af MitID. Har du behov for at tilgå fx dine sundhedsoplysninger, kan du kontakte det pågældende sygehus eller egen læge.
Du har også mulighed for at give en pårørende fuldmagt til at handle på dine vegne. Det gør du via Digital Fuldmagt-ordningen, der giver adgang til mange offentlige selvbetjeninger. Din pårørende skal bruge sit eget MitID. Hvis der er tale om fuldmagt til ikke-offentlige selvbetjeninger – fx din netbank – skal du kontakte virksomheden direkte.
Du må gerne hjælpe andre med at få MitID – du kan fx låne din telefon ud i forbindelse med oprettelse af MitID. Du må også gerne hjælpe andre med at bruge MitID. Den, du hjælper, må dog ikke dele sine koder eller bruger-ID med dig. Den, du hjælper, må heller ikke udlevere sin MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser.
På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.
MitID er personligt, og det er vigtigt, at du passer godt på det. Følg derfor disse råd:
- Vis aldrig dine koder til andre
- Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
- Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den
- Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde
- Vær opmærksom på, hvilken handling du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende.
Hvis I er flere personer i samme husstand, som fx benytter den samme tablet, kan I bruge den samme MitID app. I skal bruge hvert jeres bruger-ID, da man kun må bruge sin egen MitID-identitet. Hvis I bruger den samme app, kan I derfor ikke bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk til at åbne MitID appen med.
Kontakt Borgerservice - MitID
Du kan altid ringe til i os i åbningstiden.
Mandag | 10:00 - 12:00 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 - 12:00 |
Onsdag | 10:00 - 12:00 |
Torsdag | 10:00 - 14:00 |
Fredag | 10:00 - 12:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Har du brug for hjælp i Borgerservice, skal du huske at bestille en tid inden du møder op.
Mandag | 10:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 - 15:00 |
Onsdag | 10:00 - 15:00 |
Torsdag | 08:00 - 17:00 |
Fredag | 10:00 - 12:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Sender du en besked med følsomme personoplysninger, så husk at sende sikkert med digital post.
Ring til os
Du kan altid ringe til i os i åbningstiden.
Mandag | 10:00 - 12:00 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 - 12:00 |
Onsdag | 10:00 - 12:00 |
Torsdag | 10:00 - 14:00 |
Fredag | 10:00 - 12:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Bestil tid
Har du brug for hjælp i Borgerservice, skal du huske at bestille en tid inden du møder op.
Mandag | 10:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 - 15:00 |
Onsdag | 10:00 - 15:00 |
Torsdag | 08:00 - 17:00 |
Fredag | 10:00 - 12:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Send sikkert til Borgerservice
Sender du en besked med følsomme personoplysninger, så husk at sende sikkert med digital post.