
Plejecentre
Find et plejecenter i Vejle, søg en plejebolig, læs om hverdagen og se dine muligheder for støtte.
Det gode liv på Vejles kommunale plejecentre
På Vejles kommunale plejecentre er der fokus på tryghed, omsorg og en meningsfuld hverdag. Her får beboerne den støtte og pleje, de har behov for, samtidig med at de bevarer mest mulig selvstændighed. Hverdagen tilrettelægges med aktiviteter, fællesskab og mulighed for at deltage i sociale og kulturelle tilbud. Læs mere om dine muligheder for en plejebolig, ventelister og økonomisk støtte.
Bolig på et plejecenter
Hvis du ønsker at søge en plejebolig, skal du kontakte Myndighedsafdelingen og aftale en tid med en visitator. Du må gerne tage en pårørende eller en ven med til mødet.
På mødet vurderer visitatoren dine behov, og om du opfylder betingelserne for at få en plejebolig. Der bliver altid foretaget en konkret og individuel vurdering af din situation.
Du skal selv hjælpe med oplysninger til afgørelsen. På baggrund af oplysningerne afgør visitatoren, om du kan søge en plejebolig.
Du kan se Myndighedsafdelingens kontaktoplysninger nederst på siden.
- Du har behov for omfattende hjælp og pleje
- Det er svært eller umuligt at yde den nødvendige hjælp i nuværende bolig
- Du har svært ved - eller ikke selv kan tage initiativ til at spise og drikke
- Du ikke kan tilkalde hjælp
- Du har behov for at beskytte dig mod dig selv eller andre
- Der er særligt behov for at forebygge social isolation
- Du har et særligt stort behov for psykisk tryghed
Når du har søgt en plejebolig, får du brev med besked om, at du står på venteliste til en bolig på det plejecenter, du ønsker at bo. Når der er en ledig plejebolig, får du igen et brev.
Boligerne bliver tilbudt den med størst behov. Det betyder derfor ikke noget, hvor længe du har stået på venteliste.
Når du får en bolig på et plejecenter, indgår du en lejekontrakt med Ejendomsadministrationen, Vejle Kommune eller med et boligselskab.
Du kan søge om indskudslån efter gældende regler. Ønsker du det, skal du kontakte Borgerservice, Skolegade 1, 7100 Vejle.
Boligstøtte søges og udbetales ved Udbetaling Danmark via borger.dk.
Der er garanti for, at du får en bolig inden for to måneder, hvis du søger alle plejeboliger i Vejle Kommune.
Hvad koster mad, service m.v.?
- Kost på plejecenter pr. måned 4.113 kr.
- Midlertidigt ophold pr. dag 136 kr.
Hertil kommer udgifter til rengøringsmidler, vask af linned og reparation af eget tøj. De enkelte plejecentre kan oplyse dig om taksterne.
Kvalitetsstandarder og serviceniveau
Se indsatskatalog med kvalitetsstandarder og serviceniveau 2024
Læs om vores serviceniveau, herunder mål og kriterier for at tildele en indsats, lovgrundlag, rettigheder og pligter i indsatskataloget.
Indsatskataloget er det katalog, som visitator, kommunale og private leverandører, de
trænende terapeuter, hjemmesygeplejen og de sagsbehandlende terapeuter arbejder ud fra.
Vejle Kommune skal efter lovgivningen føre tilsyn med de 17 kommunale og fire private plejecentre. Hvert plejecenter skal have mindst ét uanmeldt tilsyn om året.
Det kommunale tilsyn skal undersøge, om beboerne får hjælpen i overensstemmelse med den politisk fastlagte kvalitetsstandard for hjælpen til personlige og praktiske opgaver og til træning. Samtidig er tilsynene en brugerundersøgelse og et grundlag for læring og udvikling.
Med udgangspunkt i lovgivningen er det politisk fastlagt, hvilke kvalitetsmål fra kvalitetsstandarden der er det enkelte års undersøgelsesområde. Tilsynsområdet undersøges i dialog og samarbejde med beboere og personale. Undersøgelsesmetoderne er interviews, observationer og dialogmøder.
Faglige konsulenter fra Velfærdsstaben udfører tilsynsbesøg og skriver tilsynsrapporterne. Rapporterne bliver behandlet af Seniorudvalget og Ældrerådet.
Kontakt tilsynskonsulenterne på tlf. 76 81 80 11
Find kommunale tilsynsrapporter for Vejle Kommunes plejecentre
Kommunen vil gennem uanmeldte tilsyn medvirke til at sikre kvalitet, faglighed, sikkerhed, tryghed og økonomisk ansvarlighed i hjemmeplejen ved de kommunale og private leverandører. Tilsynet har fokus på de kommunale opgaver i henhold til Servicelovens § 83, § 83a og § 86,
Seniorudvalget og ældrerådet orienteres én gang årligt om hovedkonklusionerne fra det forgangne års tilsyn.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører det overordnede tilsyn med sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet.
Tilsynsrapporterne er offentlige i 3 år. Efter 3 år slettes de. Rapporter fra samme plejeenhed erstatter hinanden, og det er derfor kun den nyeste version, der er tilgængelig.
Selvbetjening
Kontakt Myndighedsafdelingen
Mandag | 08:30 - 11:00 |
---|---|
Tirsdag | 08:30 - 11:00 |
Onsdag | 08:30 - 11:00 |
Torsdag | 08:30 - 11:00 |
Fredag | 08:30 - 11:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Mandag | 09:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 09:00 - 15:00 |
Onsdag | 09:00 - 15:00 |
Torsdag | 09:00 - 17:00 |
Fredag | 09:00 - 14:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Ring til os
Mandag | 08:30 - 11:00 |
---|---|
Tirsdag | 08:30 - 11:00 |
Onsdag | 08:30 - 11:00 |
Torsdag | 08:30 - 11:00 |
Fredag | 08:30 - 11:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Besøg os
Mandag | 09:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 09:00 - 15:00 |
Onsdag | 09:00 - 15:00 |
Torsdag | 09:00 - 17:00 |
Fredag | 09:00 - 14:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |