Læse- og skriveadgang til Digital Post
Se her, hvordan du giver andre læse- og skriveadgang til din digitale postkasse.
Om læse- og skriveadgang til Digital Post
Hvis du gerne vil hjælpe en anden med at holde styr på post fra det offentlige, kan du få en læseadgang eller en læse- og skriveadgang til Digital Post.
- Med en læseadgang kan du læse en anden persons Digital Post.
- Med en læse- og skriveadgang kan du både læse og besvare, videresende og skrive nye beskeder på vegne af en anden.
En læse- og skriveadgang erstatter ikke en fuldmagt, så du kan blive bedt om at få en fuldmagt, når du skriver til en myndighed.
Med en læseadgang kan du gøre følgende:
- læse al Digital Post fra offentlige myndigheder
- få adgang til al post i postkassen, det gælder også post som personen har modtaget før adgangen er trådt i kraft
- oprette nye mapper og sortere post i mapper
- markere post som læst/ulæst
- videresende post til en e-mailadresse eller til en Digital Post-modtager
- læse indkaldelser til retten og blive forkyndt på vegne af postkasseejer
- se aktivitetsloggen for personens postkasse.
En læseadgang giver ikke adgang til at:
- permanent slette post eller mapper
- besvare eller skrive ny post
- redigere kontaktoplysninger for NemSMS og besked om ny post
- oprette nye adgange.
Post fra private virksomheder
Adgange i Digital Post gælder ikke post fra private virksomheder som fx bank eller forsikringsselskab. Du skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis din adgang også skal gælde for private virksomheder.
Med en læse- og skriveadgang har du, i modsætning til en læseadgang, mulighed for at skrive og besvare post, samt redigere kontaktoplysninger på vegne af en anden. Her kan du se den fulde liste over hvad du kan gøre med denne adgang:
- læse, skrive og besvare al Digital Post fra offentlige myndigheder
- få adgang til al post i postkassen, det gælder også post som personen har modtaget før adgangen er trådt i kraft
- redigere kontaktoplysninger for NemSMS og besked om ny post
- oprette nye mapper eller flytte post til mapper
- markere post som læst/ulæst
- videresende post til en e-mailadresse, en Digital Post-modtager eller en myndighed
- læse retslige indkaldelser og blive forkyndt på vegne af postkasseejer.
En læse- og skriveadgang giver ikke adgang til at:
- permanent slette post eller mapper
- oprette Digital Post-modtagere
- oprette nye adgange.
Post fra private virksomheder
Adgange i Digital Post gælder ikke post fra private virksomheder som fx bank eller forsikringsselskab. Du skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis din adgang også skal gælde for private virksomheder.
Oprettelse af læse- og skriveadgang
Du kan anmode om adgang til en anden persons Digital Post. Det eneste, det kræver er, at du selv har MitID, så du kan logge på din egen Digital Post.
Dette skal du have klar
For at anmode om adgang til en anden persons Digital Post, skal du bruge personens:
- fornavn
- efternavn
- CPR-nummer
Du skal aftale med personen, om adgangen skal have en udløbsdato. Hvis der ikke skal være en udløbsdato, er det også muligt at vælge ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
Følg linket i den besked, du har modtaget i din Digital Post: ’Se dine adgange til Digital Post’.
Eller acceptér på denne måde:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ’Menu’, og vælg derefter ’Læse- og skriveadgang’.
- Under ’Din læseadgang/læse- og skriveadgang til andres post’ finder du navnet på den person, der har givet dig adgang. Ud for navnet står der ’Mangler din godkendelse’.
- Klik på ’Se og redigér’ ud for personens navn.
- Du kan nu se, hvor længe adgangen gælder. Klik på ’Godkend’ for at acceptere anmodningen om adgang.
Du får først adgang til en anden persons Digital Post, når personen har godkendt din anmodning i sin Digital Post. Du kan altid se status for din anmodning i din egen Digital Post.
Se status for din anmodning om læseadgang:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læse- og skriveadgang’.
- Under overskriften ’Din læseadgang/læse- og skriveadgang til andres post’ finder du den person, du har sendt anmodningen til. Hvis der står ’Mangler godkendelse’, har personen endnu ikke godkendt din anmodning.
Hvis der står ’Aktiv læseadgang’ eller ’Aktiv læse- og skriveadgang’, er anmodningen godkendt, og du kan læse den anden persons Digital Post.
Du kan selv give læseadgang eller læse- og skriveadgang til andre, fx en i din familie eller en nær ven. På den måde kan du få hjælp til at holde øje med din Digital Post.
Sådan giver du adgang:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Læse- og skriveadgang’.
- Klik på ’Giv andre adgang’ for at oprette en læseadgang eller en læse- og skriveadgang.
- Udfyld fornavn, efternavn og CPR-nummer på den person, du ønsker at give adgang til. Du kan vælge en dato for, hvornår adgangen skal udløbe. Du kan også klikke på feltet ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
- Afslut ved at klikke på ’Send’.
- Du modtager en besked i Digital Post, hvor der står, hvem du har givet adgang til.
- Den person, du har givet læseadgang eller læse- og skriveadgang, får en besked i sin Digital Post om, at vedkommende har fået adgang til din post.
Hvis du ikke har et MitID, skal du henvende dig til kommunen. Husk at bestille tid i borgerservice.
Du kan få hjælp i borgerservice hos kommunen.
Hvis du ikke har mulighed for selv at møde op, kan en anden person gøre det for dig. Du skal give personen en fuldmagt til at oprette en adgang på dine vegne.
Personen skal møde op med den printede sagsbehandlingsblanket, der er udfyldt og skrevet under af jer begge.
For at give en læseadgang eller en læse- og skriveadgang skal du bruge personens:
- fornavn
- efternavn
- CPR-nummer.
Du skal beslutte, om adgangen skal have en udløbsdato. Hvis der ikke skal være en udløbsdato, er det muligt at vælge ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
Hvis en anden person anmoder om at få adgang til din Digital Post, får du en besked i Digital Post.
For at acceptere anmodningen skal du gøre følgende i Digital Post på borger.dk:
- Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Læse- og skriveadgang’.
- Under ’Læse- og skriveadgang’ finder du navnet på den person, der har anmodet om at få adgang. Ud for navnet vil der stå ’Mangler din godkendelse’.
- Klik på ’Se og redigér’ ud for personens navn.
- Du kan nu se, hvor længe adgangen gælder. Klik på ’Godkend’ for at acceptere anmodningen om adgang.
Det er altid muligt at fjerne en læseadgang eller en læse- og skriveadgang i Digital Post på borger.dk. Du kan også få hjælp til det hos kommunen.
Sådan fjerner du en adgang:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læse- og skriveadgang’.
- Du får nu vist en oversigt over, hvem du har givet adgang, og hvem der har givet dig en adgang.
- Klik på ’Se og redigér’ ud for den adgang, du gerne vil redigere.
- Klik på ’Fjern adgangen’ for at slette en adgang. Du bliver nu bedt om at bekræfte, at du vil fjerne adgangen.
- Adgangen er fjernet. Under ’Læse- og skriveadgang’ kan du se, at navnet på personen, der tidligere havde adgang, ikke længere står på siden.
Måske er du også interesseret i...
Sådan virker digital post
Her kan du læse mere om, hvordan Digital Post virker, og om hvordan du kan få hjælp til Digital Post.
Tjek om du har fået digital post
Læs din post i den digitale postkasse og skriv selv sikkert til det offentlige.
Kontakt Borgerservice - Digital Post
Du kan altid ringe til i os i åbningstiden.
Mandag | 10:00 - 12:00 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 - 12:00 |
Onsdag | 10:00 - 12:00 |
Torsdag | 10:00 - 14:00 |
Fredag | 10:00 - 12:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Har du brug for hjælp i Borgerservice, skal du huske at bestille en tid inden du møder op.
Mandag | 10:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 - 15:00 |
Onsdag | 10:00 - 15:00 |
Torsdag | 08:00 - 17:00 |
Fredag | 10:00 - 12:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Sender du en besked med følsomme personoplysninger, så husk at sende sikkert med digital post.
Ring til os
Du kan altid ringe til i os i åbningstiden.
Mandag | 10:00 - 12:00 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 - 12:00 |
Onsdag | 10:00 - 12:00 |
Torsdag | 10:00 - 14:00 |
Fredag | 10:00 - 12:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Bestil tid
Har du brug for hjælp i Borgerservice, skal du huske at bestille en tid inden du møder op.
Mandag | 10:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 - 15:00 |
Onsdag | 10:00 - 15:00 |
Torsdag | 08:00 - 17:00 |
Fredag | 10:00 - 12:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Send sikkert til Borgerservice
Sender du en besked med følsomme personoplysninger, så husk at sende sikkert med digital post.