Sådan virker digital post
Her kan du læse mere om, hvordan Digital Post virker, og om hvordan du kan få hjælp til Digital Post.
Digital Post fra offentlige myndigheder er den samme slags breve, som du tidligere modtog i din fysiske postkasse fra f.eks. kommunen, sygehuset eller Skattestyrelsen.
Nogle private virksomheder, forsikringsselskaber og banker, sender også Digital Post til deres kunder. Det kan blandt andet være opgørelser eller kontoudtog.
Om Digital Post
Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.
Du modtager Digital Post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og du har pligt til at læse den. Det har du, fordi den drejer sig om vigtige begivenheder i dit liv, som du skal forholde dig til. Det kan være, at du er blevet optaget på en uddannelse. At du har fået plads til dit barn i en institution. Eller du skal møde op til en aftale på hospitalet. De beskeder kommer som Digital Post.
I Digital Post kan du:
- modtage post fra offentlige myndigheder
- skrive til offentlige myndigheder.
Se en kort video om Digital Post:
Har du ikke mulighed for at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget og i stedet modtage post fra offentlige myndigheder på papir.
Du har én postkasse til post fra offentlige myndigheder – det er den, vi kalder Digital Post. Men du kan læse, besvare og reagere på din Digital Post via flere forskellige platforme. Du kan naturligvis frit vælge, hvilke platforme, du vil benytte.
Som borger har du adgang til din Digital Post fra offentlige myndigheder på følgende 4 platforme:
- borger.dk
- Digital Post-appen
- e-Boks
- mit.dk
Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både den digitale postkasse og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.
MitID er dit digitale ID til selvbetjening på nettet. Du kan fx bruge det til at logge ind i din netbank, ændre i din forskudsopgørelse eller logge ind i Digital Post på borger.dk og læse din post fra offentlige myndigheder.
Du skal bruge MitID for at logge på Digital Post.
Har du brug for hjælp eller spørgsmål til Digital Post, kan du skrive eller ringe til Digital Post supporten. Du kan også møde op på kommunen og få hjælp af personalet.
Ring til supporten
Telefon: 33 98 00 33
Telefontid
- Mandag til fredag kl. 08.00-20.00
- Weekend og helligdage kl. 10.00-16.00
- Den 24. og 31. december kl. 10.00-14.00
Skriv til supporten
Skriv til os, hvis du har brug for hjælp til:
- Digital Post på borger.dk
- Digital Post-appen
- eller har generelle spørgsmål om Digital Post.
Få hjælp i borgerservice
I de fleste kommuner skal du bestille tid, inden du møder op i borgerservice.
Du kan få besked om ny Digital Post via e-mail og/eller sms. Dette kræver blot, at du registrerer en e-mailadresse og et mobilnummer, når du er logget ind i Digital Post.
Sådan tilmelder du dig besked om ny Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Klik på ’Menu’, og vælg ’Beskeder om ny post’.
- Klik på ’Redigér’ ud for ’E-mailadresse’ og ’Mobilnummer’.
- Indtast din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer og tryk ’Gem’. Herefter vil du få besked på e-mail og/eller SMS, når du modtager ny Digital Post.
Downloader du Digital Post-appen, kan du også få push-notifikationer direkte på din mobil eller tablet.
Vær opmærksom på at besked om ny Digital Post via SMS kun sendes mellem klokken 10 og klokken 18. Du modtager tidligst besked om ny Digital Post via SMS 2 timer efter, at du har modtaget posten i Digital Post. Derudover skal du være opmærksom på, at besked om ny Digital Post via e-mail eller push-notifikation sendes hurtigst muligt mellem klokken 8 og klokken 18.
Har du allerede åbnet posten, modtager du ingen besked om ny Digital Post via SMS, e-mail eller push-notifikation.
Måske er du også interesseret i...
Tjek om du har fået digital post
Læs din post i den digitale postkasse og skriv selv sikkert til det offentlige.
Læse- og skriveadgang til Digital Post
Se her, hvordan du giver andre læse- og skriveadgang til din digitale postkasse.
Kontakt Borgerservice - Digital Post
Du kan altid ringe til i os i åbningstiden.
Mandag | 10:00 - 12:00 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 - 12:00 |
Onsdag | 10:00 - 12:00 |
Torsdag | 10:00 - 14:00 |
Fredag | 10:00 - 12:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Har du brug for hjælp i Borgerservice, skal du huske at bestille en tid inden du møder op.
Mandag | 10:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 - 15:00 |
Onsdag | 10:00 - 15:00 |
Torsdag | 08:00 - 17:00 |
Fredag | 10:00 - 12:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Sender du en besked med følsomme personoplysninger, så husk at sende sikkert med digital post.
Ring til os
Du kan altid ringe til i os i åbningstiden.
Mandag | 10:00 - 12:00 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 - 12:00 |
Onsdag | 10:00 - 12:00 |
Torsdag | 10:00 - 14:00 |
Fredag | 10:00 - 12:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Bestil tid
Har du brug for hjælp i Borgerservice, skal du huske at bestille en tid inden du møder op.
Mandag | 10:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 10:00 - 15:00 |
Onsdag | 10:00 - 15:00 |
Torsdag | 08:00 - 17:00 |
Fredag | 10:00 - 12:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Send sikkert til Borgerservice
Sender du en besked med følsomme personoplysninger, så husk at sende sikkert med digital post.